Terveystuokio ravitsemuksesta peruskoulun 1-2 -luokkalaisille
Sinivaara, Hannamari (2011)
Sinivaara, Hannamari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515528
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää terveystuokio ravitsemuksesta peruskoulun 1-2 -luokkalaisille. Terveystuokio toteutettiin Peipohjan koulussa. Terveystuokiossa kävimme lävitse ruokaympyrää ja lasten lautasmallia. Projektissa lapset pääsivät myös itse osallistumaan terveystuokioon, koska tarkoituksena ei ollut pitää mitään luentoa lapsille.
Projekti toteutettiin sen takia, koska lasten ylipaino/lihavuus on erittäin ajankohtainen aihe. Lasten ylipaino/lihavuus voi viitata siihen, että lapsi on myös ylipainoinen aikuisena. Tämä taas aiheuttaa suuria kustannuksia yhteiskunnalle. Siksi on tärkeää, että asiaan puututaan ennen kuin ongelmaa edes on.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli, että 1-2 -luokkalaisten lasten terveystiedot ja -taidot ravitsemuksen suhteen harjaantuisivat. Tavoitteena oli, että he harjaantuisivat tunnistamaan mitä on terveellinen ravinto. Päätavoite jaettiin kahteen osatavoitteeseen. Nämä osatavoitteet olivat, että lapset perehtyvät ruokaympyrän käyttöön ja lapset kiinnittävät huomiota ruokansa annoskokoon.
Projektille asetettu tavoite saavutettiin, kun ajatellaan tavoitteen toteutumista kahden osatavoitteen kautta. Kyseisten luokkien opettajat antoivat positiivista palautetta ja olivat sitä mieltä, että tuokio onnistui erinomaisesti. Lasten pääasiallinen palaute oli se, että terveystuokio oli hyödyllinen ja opettavainen.
Projekti toteutettiin sen takia, koska lasten ylipaino/lihavuus on erittäin ajankohtainen aihe. Lasten ylipaino/lihavuus voi viitata siihen, että lapsi on myös ylipainoinen aikuisena. Tämä taas aiheuttaa suuria kustannuksia yhteiskunnalle. Siksi on tärkeää, että asiaan puututaan ennen kuin ongelmaa edes on.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli, että 1-2 -luokkalaisten lasten terveystiedot ja -taidot ravitsemuksen suhteen harjaantuisivat. Tavoitteena oli, että he harjaantuisivat tunnistamaan mitä on terveellinen ravinto. Päätavoite jaettiin kahteen osatavoitteeseen. Nämä osatavoitteet olivat, että lapset perehtyvät ruokaympyrän käyttöön ja lapset kiinnittävät huomiota ruokansa annoskokoon.
Projektille asetettu tavoite saavutettiin, kun ajatellaan tavoitteen toteutumista kahden osatavoitteen kautta. Kyseisten luokkien opettajat antoivat positiivista palautetta ja olivat sitä mieltä, että tuokio onnistui erinomaisesti. Lasten pääasiallinen palaute oli se, että terveystuokio oli hyödyllinen ja opettavainen.