Instagram sivut uusiksi - Kehittämisehdotuksia Metsälehdelle
Keihäsvuori, Jesse (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122329927
Tiivistelmä
Digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media ovat 2020-luvulla yhä suuremmassa osassa markkinointia perinteisen markkinoinnin rinnalla tai sen sijaan. Opinnäytetyö käsittelee In- stagramissa tehtävää digitaalista markkinointia ja sen kehittämistä. Tavoitteena oli tutkia, miten Metsälehden Instagram-sivuja voidaan kehittää ja modernisoida sekä laatia tutki- muksen perusteella Metsälehdelle Instagramin kehittämissuunnitelma. Pitkän aikavälin ta- voite on saavuttaa kehittämistoimenpiteiden kautta suurempi kävijämäärää Metsälehden Instagram-sivuille, parempi näkyvyys sosiaalisessa mediassa ja käyttäjäsitoutumisen tehos- tuminen.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus on työelämälähtöinen. Aineistoa ke- rättiin ulkopuolisia asiantuntijoita haastattelemalla, opinnäytetyön tekijän omien havainto- jen sekä Metsälehden verkkotuottajan kanssa käydyistä keskusteluista ja sähköposteista. Näistä muodostui alusta lähtötilanteesta, kehittämiskohteista sekä tutkimusongelman ana- lysoinnille. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin perusteita, digitaalista markkinointia, sosiaalisen median suosituimpia kanavia, syvemmin perehdytään Instagra- miin sovelluksena ja markkinointialustana
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa orgaanisesta digitaalisesta markkinoinnista In- stagramissa ja sen kehittämistarpeista tulevia toimenpiteitä varten. Tutkimuksen myötä löydettiin toimivia ratkaisuja kattavuuden ja sitouttavuuden parantamiseksi. Tuloksia voi- daan hyödyntää Instagram-tilin kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erilaisissa organisaatioissa on entistä vahvemmin panostettava sosiaaliseen mediaan markkinoinnin välineenä. Sisällön tulee olla laadukasta, kiinnostavaa ja hyvin tuotettua. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa muihin vastaavantyyppisiin organisaatioihin. Loppu- tulos voi olla erilainen, organisaation lähtötilanteesta riippuen.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimus on työelämälähtöinen. Aineistoa ke- rättiin ulkopuolisia asiantuntijoita haastattelemalla, opinnäytetyön tekijän omien havainto- jen sekä Metsälehden verkkotuottajan kanssa käydyistä keskusteluista ja sähköposteista. Näistä muodostui alusta lähtötilanteesta, kehittämiskohteista sekä tutkimusongelman ana- lysoinnille. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin perusteita, digitaalista markkinointia, sosiaalisen median suosituimpia kanavia, syvemmin perehdytään Instagra- miin sovelluksena ja markkinointialustana
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa orgaanisesta digitaalisesta markkinoinnista In- stagramissa ja sen kehittämistarpeista tulevia toimenpiteitä varten. Tutkimuksen myötä löydettiin toimivia ratkaisuja kattavuuden ja sitouttavuuden parantamiseksi. Tuloksia voi- daan hyödyntää Instagram-tilin kehittämiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että erilaisissa organisaatioissa on entistä vahvemmin panostettava sosiaaliseen mediaan markkinoinnin välineenä. Sisällön tulee olla laadukasta, kiinnostavaa ja hyvin tuotettua. Tutkimustulokset ovat sovellettavissa muihin vastaavantyyppisiin organisaatioihin. Loppu- tulos voi olla erilainen, organisaation lähtötilanteesta riippuen.
