Tavoitteellinen vaikuttajamarkkinointi : ohjeisto vaikuttajan valintaan
Mäki-Kullas, Noora (2020)
Mäki-Kullas, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020123030062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020123030062
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sisältömarkkinointia markkinoinnin osa-alueena ja esittelee vaikuttajamarkkinointia sisältömarkkinoinnin keinona. Työssä myös käsitellään syitä, miksi vaikuttajamarkkinoinnista on tullut markkinoinnin trendi sosiaalisen median yleistymisen myötä.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ohjeisto vaikuttajan valintaan kohdistuvaan prosessiin ja eri aspekteihin, joita tulee ottaa huomioon vaikuttajan valinnassa tavoitelähtöiseen vaikuttajamarkkinointiin. Vaikuttajan valinnassa pääosassa on kampanjan tavoite ja tarkoitus. Näiden lisäksi vaikuttajan valitsemisessa keskitytään vaikuttajamarkkinoinnin mittareihin, jotka esitellään työssä kolmiosaisen viitekehyksen avulla. Viitekehys on Altimeter Groupin luoma teoria henkilön vaikuttavuudesta, jonka osa-alueina on tavoittavuus, resonanssi ja relevanssi.
Näiden lisäksi työssä listataan seikkoja, joita markkinoijan tulee ottaa huomioon valitessaan vaikuttajaa yritykselle. Näitä on muun muassa vaikuttajan arvot, brändiyhteensopivuus, vaikuttajan kohdeyleisö, sen koko ja kanavat, joilla vaikuttaja toimii.
Opinnäytetyön tavoitteena on luoda ohjeisto vaikuttajan valintaan kohdistuvaan prosessiin ja eri aspekteihin, joita tulee ottaa huomioon vaikuttajan valinnassa tavoitelähtöiseen vaikuttajamarkkinointiin. Vaikuttajan valinnassa pääosassa on kampanjan tavoite ja tarkoitus. Näiden lisäksi vaikuttajan valitsemisessa keskitytään vaikuttajamarkkinoinnin mittareihin, jotka esitellään työssä kolmiosaisen viitekehyksen avulla. Viitekehys on Altimeter Groupin luoma teoria henkilön vaikuttavuudesta, jonka osa-alueina on tavoittavuus, resonanssi ja relevanssi.
Näiden lisäksi työssä listataan seikkoja, joita markkinoijan tulee ottaa huomioon valitessaan vaikuttajaa yritykselle. Näitä on muun muassa vaikuttajan arvot, brändiyhteensopivuus, vaikuttajan kohdeyleisö, sen koko ja kanavat, joilla vaikuttaja toimii.