Sosiaalisen median ohjeet Suur-Seudun Osuuskaupalle
Hopponen, Emma (2020)
Hopponen, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101011001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101011001
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uudet sosiaalisen median ohjeet toimekasianta-jayritykselle Suur-Seudun Osuuskaupalle (SSO). SSO halusi liittää sosiaalisen median osaksi yrityksensä strategiaa ja samalla tarjota työntekijöilleen ajantasaisen, relevantin ja kannustavan oppaan sosiaalisen median kanavissa toimimiseen.
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat sosiaalinen media, sosiaalisen median eri kanavat (erityisesti ne, joissa toimeksiantajayritys itse toimii), yrityksen toiminta sosiaalisessa mediassa ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa. Työssä esiteltiin myös toimeksiantajayritys, yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa ja yrityksen sisäisiä pelisääntöjä.
Sosiaalisen median ohjeiden uudistaminen toteutettiin projektinomaisesti syventävän työharjoit-telun ohessa toimeksiantajayrityksessä. Uudet sosiaalisen median ohjeet perehdytettiin SSO:n eri toimialojen sosiaalisen median vastuuhenkilöille, yhteensä 90:lle henkilölle. Työn onnistu-mista mitattiin kvalitatiivisella eli laadullisella survey-kyselyllä, jonka kohdejoukoksi määrittyi henkilöt, jotka osallistuivat myös ohjeiden perehdytystilaisuuksiin. Kyselyyn vastasi 35 henkilöä eli vastausprosentiksi muodostui 39%.
Saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että uudet ohjeet olivat onnistuneet ja ne koettiin hyödyllisiksi. Perehdytystilaisuudet olivat myös vastausten perusteella onnistuneet ja valtaosa vastaajista koki, että kerran vuodessa vastaavanlainen tilaisuus olisi hyödyllinen ja mielekäs, erityisesti uusille sosiaalisen median vastuuhenkilöille.
Työn lopussa pohditaan vielä työn todellista tarvetta, työn toteutusta ja onnistumista sekä opin-näytetyön kirjoittajan omaa oppimista työn parissa. Lopuksi esitellään myös kehitysehdotukset, millaisilla toiminnoilla SSO voisi ylläpitää ja kehittää sosiaalisen median ohjeitaan.
ASIASANAT: Sosiaalinen media, yritys sosiaalisessa mediassa, vuorovaikutus sosiaa-lisessa mediassa, yrityksen sisäiset ohjeet
Opinnäytetyön tietoperustan aiheina olivat sosiaalinen media, sosiaalisen median eri kanavat (erityisesti ne, joissa toimeksiantajayritys itse toimii), yrityksen toiminta sosiaalisessa mediassa ja vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa. Työssä esiteltiin myös toimeksiantajayritys, yrityksen toimintaa sosiaalisessa mediassa ja yrityksen sisäisiä pelisääntöjä.
Sosiaalisen median ohjeiden uudistaminen toteutettiin projektinomaisesti syventävän työharjoit-telun ohessa toimeksiantajayrityksessä. Uudet sosiaalisen median ohjeet perehdytettiin SSO:n eri toimialojen sosiaalisen median vastuuhenkilöille, yhteensä 90:lle henkilölle. Työn onnistu-mista mitattiin kvalitatiivisella eli laadullisella survey-kyselyllä, jonka kohdejoukoksi määrittyi henkilöt, jotka osallistuivat myös ohjeiden perehdytystilaisuuksiin. Kyselyyn vastasi 35 henkilöä eli vastausprosentiksi muodostui 39%.
Saatujen vastausten perusteella voitiin todeta, että uudet ohjeet olivat onnistuneet ja ne koettiin hyödyllisiksi. Perehdytystilaisuudet olivat myös vastausten perusteella onnistuneet ja valtaosa vastaajista koki, että kerran vuodessa vastaavanlainen tilaisuus olisi hyödyllinen ja mielekäs, erityisesti uusille sosiaalisen median vastuuhenkilöille.
Työn lopussa pohditaan vielä työn todellista tarvetta, työn toteutusta ja onnistumista sekä opin-näytetyön kirjoittajan omaa oppimista työn parissa. Lopuksi esitellään myös kehitysehdotukset, millaisilla toiminnoilla SSO voisi ylläpitää ja kehittää sosiaalisen median ohjeitaan.
ASIASANAT: Sosiaalinen media, yritys sosiaalisessa mediassa, vuorovaikutus sosiaa-lisessa mediassa, yrityksen sisäiset ohjeet
