Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yhtyesoitto ja solistisuus taiteenperusopetuksessa

Järvinen, Piritta (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Järvinen_KPD16S1.pdf (916.1Kt)
Lataukset: 


Järvinen, Piritta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121829508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli oma kokemus taiteen perusopetuksesta solistiseen soittoon
kannustavana vaiheena, jossa yhteissoittoon ei juuri panostettu tai kannustettu. Oli epäselvää, kuinka paljon yksilö- ja yhteissoittoa on taiteen perusopetuksessa toisiinsa verrattuna.
Tarkoituksena oli tarve tarjota laaja ymmärrys yhteissoiton ja solistisen soiton määrityksestä taiteen perusopetuksessa instrumenttipedagogeille. Opintojen aikana usein esiin
tulleet Orffin, Kodalyn ja Suzukin pedagogiset mallit otettiin työhön mukaan tarkasteluun
monipuolisten näkökulmien ja toimintatapojen esittelemisen takaamiseksi. Lisäksi pohdittiin myös, mikä olisi ihanteellinen malli yhteis- ja solistisen soiton kannalta toteutettavaksi
taiteen perusopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka monipuoliset aineistot
haettiin kansainvälisesti hyödyntäen suomen- ja englanninkielistä aineistoa. Aineisto analysoitiin laadullisen analyysin perusmenetelmää, eli teemoittelua hyödyntäen.
Tutkimuksen tulokset olivat monipuoliset, mutta selkeät. Yhteissoiton tärkeyttä painotettiin jokaisessa tutkitussa aineistossa. Yksilöidyn opetuksen merkitystä korostettiin ja todettiin, ettei yksilöitysoitto välttämättä ole yksilösoittoa. Katsauksessa selvisi, että musiikillisen osaamisen lisäksi taiteen perusopetuksen tarkoituksena on luoda pohjaa esimerkiksi vuorovaikutukseen ja sosiaalisuuteen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste