Asiakasyhteistyökysely sosiaalityöntekijälle
Plihtari, Tarja (2011)
Plihtari, Tarja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaan arviointilomake, jolla sosiaalityön-tekijöiltä saadaan palautetta Setlementtiyhdistys Naapuri ry:n nuorten tuetun asumi-sen toiminnasta. Opinnäytetyönä toteutetun arviointilomakkeen avulla on tarkoitus tuoda näkyväksi Setlementtiyhdistys Naapurin nuorten tuetun asumisen (TUAS) pal-velun laatua, toimivuutta ja vaikuttavuutta sosiaalityöntekijöiden näkökulmasta. Lo-make suunniteltiin TUAS- toiminnan kehittämisen tarpeesta ja toteutettiin yhteis-työssä TUAS-tiimin kanssa.
Asiakaspalautteen hankkiminen tuetun asumisen toiminnasta kirjallisesti varsinkin tilaaja-asiakkaalta on ollut hyvin vähäistä. Aiemmin palaute on ollut suullista ja to-teutunut asiakaskäyntien yhteydessä tilaaja-asiakkaan eli sosiaalityöntekijän luona.
Opinnäytetyössäni esittelin Setlementtiyhdistys Naapuri ry:n arvoja, tavoitteita ja sen Nuorten tuetun asumisen toimintaa. Työssäni selvitin laadun vaatimuksia, lomakkeen laatimisen haasteita ja perusteita sekä lomakkeella kerättävän tiedon tavoitteita. Kä-sittelin myös palvelutoiminnan laatua, vaikuttavuutta ja sen arviointia. Palautteen hankkimisen menetelmäksi valittiin asiakasyhteistyökysely sosiaalityöntekijöille. Heidän antamansa palaute on tärkeää, kun palvelua kehitetään entistä laadukkaam-maksi.
Neljä sosiaalityöntekijää testasi lomakkeen. Sosiaalityöntekijät olivat lapsiperheiden- ja aikuissosiaalityönasemien työntekijöitä sekä maahanmuuttaja nuorien sosiaali-työntekijä. Lomaketta kommentoi myös neljä muuta sosiaalialan työntekijää. Lomake muotoutui lopulliseen muotonsa testauksen ja kommenttien tuloksena. Opinnäyte-työtä on tarkoitus hyödyntää TUAS:n toiminnan kehittämiseen sekä palvelun laadun ja toimivuuden arvioimiseen.
Asiakaspalautteen hankkiminen tuetun asumisen toiminnasta kirjallisesti varsinkin tilaaja-asiakkaalta on ollut hyvin vähäistä. Aiemmin palaute on ollut suullista ja to-teutunut asiakaskäyntien yhteydessä tilaaja-asiakkaan eli sosiaalityöntekijän luona.
Opinnäytetyössäni esittelin Setlementtiyhdistys Naapuri ry:n arvoja, tavoitteita ja sen Nuorten tuetun asumisen toimintaa. Työssäni selvitin laadun vaatimuksia, lomakkeen laatimisen haasteita ja perusteita sekä lomakkeella kerättävän tiedon tavoitteita. Kä-sittelin myös palvelutoiminnan laatua, vaikuttavuutta ja sen arviointia. Palautteen hankkimisen menetelmäksi valittiin asiakasyhteistyökysely sosiaalityöntekijöille. Heidän antamansa palaute on tärkeää, kun palvelua kehitetään entistä laadukkaam-maksi.
Neljä sosiaalityöntekijää testasi lomakkeen. Sosiaalityöntekijät olivat lapsiperheiden- ja aikuissosiaalityönasemien työntekijöitä sekä maahanmuuttaja nuorien sosiaali-työntekijä. Lomaketta kommentoi myös neljä muuta sosiaalialan työntekijää. Lomake muotoutui lopulliseen muotonsa testauksen ja kommenttien tuloksena. Opinnäyte-työtä on tarkoitus hyödyntää TUAS:n toiminnan kehittämiseen sekä palvelun laadun ja toimivuuden arvioimiseen.