Esimies- ja alaistaidot laitos- ja palveluasumisessa
Ajalin, Tarja (2020)
Ajalin, Tarja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121027431
Tiivistelmä
Tutkimusongelmana on selvittää kohtaavatko kohdekaupungin vanhusten laitos- ja palveluasumisen yksiköissä esimiesten ja henkilöstön vuorovaikutustaidot. Tutkimuksen tavoitteena on löytää vastauksia keskeiseen kehittämishaasteeseen: millaisena vuorovaikutus esiintyy esimiesten ja alaisten välillä. Tutkimusongelmaan haettiin vastausta esimiesten yksilöhaastatteluilla, jotka toteutettiin puolistrukturoiduilla avoimilla kysymyksillä. Lisäksi alaisille kohdennettiin ulkopuolisen tahon laatima suljettu henkilöstökysely, joka toteutetaan vuosittain.
Esimiesten vastauksissa etäjohtajuus koettiin haasteena, kun ei pysty olemaan läsnä työyhteisössä eikä näin ollen opi tuntemaan kunnolla alaisia. Tällöin esimies ei kykene tukemaan alaisiaan heidän ammatillisessa kasvussaan.
Esimiesten mielestä alaistaidoissa oli ristiriitaisuuksia. Osalle alaisista jouduttiin muistuttamaan perustehtävästä ja vastuun kantamisesta. Lisäksi haasteena olivat vuorovaikutus ja tiedonkulun ongelmat. Tämä koettiin henkilösidonnaiseksi asiaksi.
Alaisten kyselytutkimuksen mukaan johtaminen oli parantunut. Kehityskeskustelut koettiin turvallisiksi ja esimiehen toiminta oikeudenmukaiseksi ja puolueettomaksi. Alaiset kokivat saavansa esimieheltä aiempaa paremmin apua ja tukea sekä suoraa palautetta.
Etäjohtajuus on haaste, joten työyhteisön olisi hyvä pohtia yhdessä ratkaisuja toimivaan vuorovaikutukseen ja etäjohtajuuden haasteisiin. Työn kuormaa pitäisi jakaa niin, etteivät työyhteisössä yksittäiset henkilöt kuormitu liikaa. Perustehtävää ja tehtävän jakoa tulisi selkeyttää. Alaisten tulisi ottaa vastuuta enemmän omasta ammatillisesta kasvustaan ja oppimisestaan. Koko henkilöstön tulisi tukea toisiaan ja antaa rehellistä ja avointa palautetta yksilön ja yksikön toiminnasta.
Esimiesten vastauksissa etäjohtajuus koettiin haasteena, kun ei pysty olemaan läsnä työyhteisössä eikä näin ollen opi tuntemaan kunnolla alaisia. Tällöin esimies ei kykene tukemaan alaisiaan heidän ammatillisessa kasvussaan.
Esimiesten mielestä alaistaidoissa oli ristiriitaisuuksia. Osalle alaisista jouduttiin muistuttamaan perustehtävästä ja vastuun kantamisesta. Lisäksi haasteena olivat vuorovaikutus ja tiedonkulun ongelmat. Tämä koettiin henkilösidonnaiseksi asiaksi.
Alaisten kyselytutkimuksen mukaan johtaminen oli parantunut. Kehityskeskustelut koettiin turvallisiksi ja esimiehen toiminta oikeudenmukaiseksi ja puolueettomaksi. Alaiset kokivat saavansa esimieheltä aiempaa paremmin apua ja tukea sekä suoraa palautetta.
Etäjohtajuus on haaste, joten työyhteisön olisi hyvä pohtia yhdessä ratkaisuja toimivaan vuorovaikutukseen ja etäjohtajuuden haasteisiin. Työn kuormaa pitäisi jakaa niin, etteivät työyhteisössä yksittäiset henkilöt kuormitu liikaa. Perustehtävää ja tehtävän jakoa tulisi selkeyttää. Alaisten tulisi ottaa vastuuta enemmän omasta ammatillisesta kasvustaan ja oppimisestaan. Koko henkilöstön tulisi tukea toisiaan ja antaa rehellistä ja avointa palautetta yksilön ja yksikön toiminnasta.