Shopify-verkkokauppojen saavutettavuus
Schreck, Maiju (2020)
Schreck, Maiju
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121628813
Tiivistelmä
On arvioitu, että Suomessa on yli miljoona ihmistä, joiden voi olla vaikea käyttää verkkopalveluita, etenkin jos palvelujen saavutettavuuteen ei ole kiinnitetty huomiota. Suomen laki velvoittaa nykyään julkisen sektorin verkkopalveluita noudattamaan saavutettavuusvaatimuksia. Yksityisiä toimijoita tämä lakiuudistus ei koske, joka esiintyy siten, että monet verkkokaupat eivät ole kaikille ihmisille saavutettavia tai helppokäyttöisiä.
COVID-19 pandemian vauhdittamana verkkokauppojen aikakausi kukoistaa ja Shopify on yksi nopeimmin kasvavista verkkokauppa-alustoista maailmassa.
Tehtävänä oli toteuttaa saavutettavuus- ja käytettävyysarvioita neljään suomalaiseen Shopify-verkkokauppaan ja raportoida näistä löytyviä saavutettavuusongelmia. Tavoitteena oli ymmärtää, mitkä ovat tyypillisiä saavutettavuusongelmia Shopify-verkkokaupoissa ja luoda tämän pohjalta kehittäjille ohjeistus, minkä avulla voidaan edistää Shopify-teemojen saavutettavuutta jo kehitystyön aikana.
Saavutettavuuden arvioinnit toteutettiin usealla eri menetelmällä, joita olivat: automaattiset tarkastukset, manuaalinen arviointi, näppäimistöllä käytettävyyden arviointi sekä ruudunlukijalla käytettävyyden arviointi. Arviointien perusteella verkkokaupoista löydettiin käytettävyys- ja saavutettavuusongelmia, joista osa olisi korjattavissa pienillä koodimuutoksilla. Jotta verkkokaupoissa asiointi olisi kaikille ihmisille yhdenvertaista ja ylipäätään mahdollista, on saavutettavuuden huomioiminen kehitystyön aikana tärkeää. Arvioinnin tuloksien yhteenveto auttaa kehittäjiä ymmärtämään, havaitsemaan ja välttämään tyypillisimpiä saavutettavuusongelmia Shopify-verkkokaupoissa.
COVID-19 pandemian vauhdittamana verkkokauppojen aikakausi kukoistaa ja Shopify on yksi nopeimmin kasvavista verkkokauppa-alustoista maailmassa.
Tehtävänä oli toteuttaa saavutettavuus- ja käytettävyysarvioita neljään suomalaiseen Shopify-verkkokauppaan ja raportoida näistä löytyviä saavutettavuusongelmia. Tavoitteena oli ymmärtää, mitkä ovat tyypillisiä saavutettavuusongelmia Shopify-verkkokaupoissa ja luoda tämän pohjalta kehittäjille ohjeistus, minkä avulla voidaan edistää Shopify-teemojen saavutettavuutta jo kehitystyön aikana.
Saavutettavuuden arvioinnit toteutettiin usealla eri menetelmällä, joita olivat: automaattiset tarkastukset, manuaalinen arviointi, näppäimistöllä käytettävyyden arviointi sekä ruudunlukijalla käytettävyyden arviointi. Arviointien perusteella verkkokaupoista löydettiin käytettävyys- ja saavutettavuusongelmia, joista osa olisi korjattavissa pienillä koodimuutoksilla. Jotta verkkokaupoissa asiointi olisi kaikille ihmisille yhdenvertaista ja ylipäätään mahdollista, on saavutettavuuden huomioiminen kehitystyön aikana tärkeää. Arvioinnin tuloksien yhteenveto auttaa kehittäjiä ymmärtämään, havaitsemaan ja välttämään tyypillisimpiä saavutettavuusongelmia Shopify-verkkokaupoissa.