Virtuaalitodellisuus simulaatioympäristössä sairaanhoitajakoulutuksessa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Pitkänen, Jasmine; Mörsky, Riikka; Poutiainen, Nelli (2020)
Pitkänen, Jasmine
Mörsky, Riikka
Poutiainen, Nelli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101101135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101101135
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuus on tietoteknologian avulla luotu ympäristö, jossa simuloidaan todellisia tai kuvitteellisia ympäristöjä. Simulaatio voidaan suorittaa simulaatioympäristössä jossa käytetään korkealaatuista teknologiaa, mikä mahdollistaa esimerkiksi harjoituksen videoinnin ja näin harjoituksen läpikäymisen myöhemmin. Terveysalan koulutuksessa virtuaalitodellisuutta on otettu käyttöön erityisesti viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty simulaatioympäristössä sairaanhoitajakoulutuksessa, sekä millaisia kokemuksia opiskelijoilla on sen käytöstä. Tavoitteena oli kerätä tietoa, jota voidaan hyödyntää tulevaisuudessa virtuaalitodellisuuden ja simulaatio-opetuksen kehittämisessä sairaanhoitajakoulutuksessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi 360ViSi – interactive 360° video simulation -hanke, jonka tarkoituksena on kehittää 360°-videota hyödyntävä terveydenhoidon oppimismenetelmä.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin Pubmed, Cinahl, Medic, Eric ja Nursing Core Journal Full Text tietokannoista ja lisäksi suoritettiin manuaalista tiedonhakua. Tiedonhaussa artikkeleita kertyi 1039, joista 12 muodosti tarkasteltavan aineiston. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että virtuaalitodellisuutta sairaanhoitajakoulutuksessa hyödynnettiin käyttämällä 3D-virtuaaliympäristöä, 360-videota, virtuaalilaseja, virtuaalipotilassimulaattoria ja virtuaalipeliä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset virtuaalitodellisuuden käytöstä simulaatioympäristössä olivat pääosin positiivisia, ja sen koettiin edistävän oppimista sekä lisäävän kiinnostusta opiskeltavaan aiheeseen.
Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä sairaanhoitajakoulutuksessa on tutkittu laajasti maailmalla, mutta kotimaisia tutkimuksia aiheesta löytyy vähäisesti. Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat osa nykypäivän koulutusta, joten niiden vaikutuksia oppimiseen olisi aiheellista tutkia lisää myös Suomessa. Opettajien kokemuksia virtuaalitodellisuuden käytöstä on tarkasteltu vähäisesti, joten jatkotutkimuksissa niitä olisi tärkeää tutkia laajemman kokonaiskuvan muodostamiseksi. Virtual reality is an environment that simulates real or imaginary environments. Virtual reality is created by information technology. The simulation can be performed in a simulation environment which uses high-quality technology and allows for example video recording of the exercise and thus going through the exercise later. Virtual reality technologies have taken it’s place in healthcare education especially in the last decade. The purpose of this bachelor’s thesis was to find out how virtual reality has been utilized in a simulation environment in nursing education, and also to find out students experiences. The aim of the thesis was to collect information that can be utilized in the future to develop virtual reality and simulation in education. The principal of this thesis was 360°ViSi – interactive 360° video simulation- project, which purpose is to develop a healthcare learning method that utilizes the 360°-video.
The research method of this thesis was descriptive literature review. Material for the literature review was searched from Pubmed, Cinahl, Medic, Eric, and Nursing Core Full Text databases. Manual information retrieval was also performed. In the information retrieval, 1039 articles were collected, of which 12 formed the analyzed material. The data was analyzed by using inductive content analysis.
The research results shows that virtual reality in nursing education has been utilized by using 3Dvirtual environment, 360-video, virtual headset, virtual patient simulator and virtual game. Nursing student’s experiences of using virtual reality were mainly positive and they felt that it promotes learning and increases interest to the learning topic.
The utilization of virtual reality as part of nursing education has been researched widely around the world, but there is minor amount of domestic researches of this topic. Virtual learning environments are a part of today’s education, so it would be appropriate to research more about their effects on learning and students as well in Finland. Teachers experiences of using virtual reality haven’t been studied much, so in further studies it would be important to study them to form a broader general view.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineistoa haettiin Pubmed, Cinahl, Medic, Eric ja Nursing Core Journal Full Text tietokannoista ja lisäksi suoritettiin manuaalista tiedonhakua. Tiedonhaussa artikkeleita kertyi 1039, joista 12 muodosti tarkasteltavan aineiston. Aineisto analysoitiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksista ilmeni, että virtuaalitodellisuutta sairaanhoitajakoulutuksessa hyödynnettiin käyttämällä 3D-virtuaaliympäristöä, 360-videota, virtuaalilaseja, virtuaalipotilassimulaattoria ja virtuaalipeliä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemukset virtuaalitodellisuuden käytöstä simulaatioympäristössä olivat pääosin positiivisia, ja sen koettiin edistävän oppimista sekä lisäävän kiinnostusta opiskeltavaan aiheeseen.
Virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä sairaanhoitajakoulutuksessa on tutkittu laajasti maailmalla, mutta kotimaisia tutkimuksia aiheesta löytyy vähäisesti. Virtuaaliset oppimisympäristöt ovat osa nykypäivän koulutusta, joten niiden vaikutuksia oppimiseen olisi aiheellista tutkia lisää myös Suomessa. Opettajien kokemuksia virtuaalitodellisuuden käytöstä on tarkasteltu vähäisesti, joten jatkotutkimuksissa niitä olisi tärkeää tutkia laajemman kokonaiskuvan muodostamiseksi.
The research method of this thesis was descriptive literature review. Material for the literature review was searched from Pubmed, Cinahl, Medic, Eric, and Nursing Core Full Text databases. Manual information retrieval was also performed. In the information retrieval, 1039 articles were collected, of which 12 formed the analyzed material. The data was analyzed by using inductive content analysis.
The research results shows that virtual reality in nursing education has been utilized by using 3Dvirtual environment, 360-video, virtual headset, virtual patient simulator and virtual game. Nursing student’s experiences of using virtual reality were mainly positive and they felt that it promotes learning and increases interest to the learning topic.
The utilization of virtual reality as part of nursing education has been researched widely around the world, but there is minor amount of domestic researches of this topic. Virtual learning environments are a part of today’s education, so it would be appropriate to research more about their effects on learning and students as well in Finland. Teachers experiences of using virtual reality haven’t been studied much, so in further studies it would be important to study them to form a broader general view.