Vanhempien näkemyksiä yläkouluikäisen nuoren itsetunnosta ja sen tukemisesta
Turja, Roosa; Lahtinen, Liisa (2020)
Turja, Roosa
Lahtinen, Liisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111152
Tiivistelmä
Itsetunto muovautuu koko elämän ajan, mutta nuoruusiän katsotaan olevan kriittisintä aikaa sen kehitykselle. Murrosiässä itsetunto laskee fyysisten ja psyykkisten muutosten vuoksi. Heikko itsetunto voi olla yhteydessä mielenterveysongelmiin. Vanhemmilla ja kouluterveydenhuollolla on merkittävä rooli yläkouluikäisen nuoren itsetunnon tukemisessa ja vahvistamisessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat tukevat yläkouluikäisen nuoren itsetuntoa ja millaista tukea he haluavat kouluterveydenhoitajalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kouluterveydenhoitajan ja vanhempien tietämystä yläkouluikäisen nuoren itsetunnosta ja sen tukemisesta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä opinnäytetyön tekijöiden tietoa yläkouluikäisen mielenterveyden edistämisestä kouluterveydenhoitajan työssä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi äitiä, ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tässä opinnäytetyössä johtopäätöksinä esitetään, että vanhemmat voivat tukea yläkouluikäisen itsetuntoa asettamalla rajoja, keskustelemalla, kannustamalla ja kehumalla. Itsetuntoon vaikuttavia tekijöitä ovat koulu, ystävät ja sosiaalinen media. Itsetuntoon vaikuttaa myös kiusaaminen. Hyvä itsetunto tuo itsevarmuutta ja heikko itsetunto voi vaikuttaa sosiaalisten ongelmien syntyyn ja syrjäytymiseen. Kouluterveydenhuoltoon ollaan pääosin tyytyväisiä ja vanhemmilla on halukkuutta osallistua enemmän yläkouluikäistä koskeviin asioihin ja päätöksiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat tukevat yläkouluikäisen nuoren itsetuntoa ja millaista tukea he haluavat kouluterveydenhoitajalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kouluterveydenhoitajan ja vanhempien tietämystä yläkouluikäisen nuoren itsetunnosta ja sen tukemisesta. Lisäksi tavoitteena oli lisätä opinnäytetyön tekijöiden tietoa yläkouluikäisen mielenterveyden edistämisestä kouluterveydenhoitajan työssä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi äitiä, ja analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tässä opinnäytetyössä johtopäätöksinä esitetään, että vanhemmat voivat tukea yläkouluikäisen itsetuntoa asettamalla rajoja, keskustelemalla, kannustamalla ja kehumalla. Itsetuntoon vaikuttavia tekijöitä ovat koulu, ystävät ja sosiaalinen media. Itsetuntoon vaikuttaa myös kiusaaminen. Hyvä itsetunto tuo itsevarmuutta ja heikko itsetunto voi vaikuttaa sosiaalisten ongelmien syntyyn ja syrjäytymiseen. Kouluterveydenhuoltoon ollaan pääosin tyytyväisiä ja vanhemmilla on halukkuutta osallistua enemmän yläkouluikäistä koskeviin asioihin ja päätöksiin.