Vanhempien kokemuksia imeväisikäisen lapsen rokotustilanteista ja saamastaan rokotusohjauksesta
Kivelä, Niina (2020)
Kivelä, Niina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101111160
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli vanhempien kokemukset imeväisikäisen lapsen rokotustilanteista ja saamastaan rokotusohjauksesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää teemahaastattelun avulla, millaisena vanhemmat kokivat saamansa rokotusohjauksen ja millaisena pitivät rokotustilannetta. Tavoitteena oli kehittää terveydenhoitajan antamaa rokotusohjausta. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, millaista rokotusohjausta vanhemmat ovat saaneet, millainen rokotustilanne on ollut vanhemman mielestä ja miten terveydenhoitajan antamaa rokotusohjausta ja rokotustilannetta tulisi kehittää.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kohderyhmänä oli alle 1-vuotiaiden vanhemmat. Haastateltavia opinnäytetyössä oli kolme. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, ja aineisto käsiteltiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Rokotusohjaus koettiin puutteelliseksi. Yksi haastateltavista kertoi saaneensa rokotusesitteen etukäteen. Haastateltavat kertoivat hakeneensa tietoa rokotuksista omatoimisesti internetistä ja ystäviltä. Lisäksi rokotustietoa oli saatu neuvolasta ja omista lähihoitajan ammattiopinnoista. Rokotusohjauksen sisältö koostui suullisesta ja kirjallisesta ohjauksesta, rokotusreaktioista ja niihin varautumisesta, rokotusasennon ohjaamisesta ja rokotuksen jälkeisestä tarkkailusta. Rokotustilanne koettiin hyväksi, sillä oikean rokotusasennon löytämisessä terveydenhoitaja antoi konkreettista ohjausta vanhemmille. Terveydenhoitaja huomioi vanhemmat rokotustilanteessa ja antoi tilaa lohdutukselle rokotuksen jälkeen. Terveydenhoitajan toimintatapaa kuvailtiin ammattimaiseksi, rauhalliseksi, kannustavaksi ja rokottaminen tapahtui nopeasti. Rokotusohjauksen kehittämiseksi ehdotettiin rokotuslehtistä, laajempaa rokotuskeskustelua sekä rokotuksista keskustelua aikaisemmin.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää ja haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Kohderyhmänä oli alle 1-vuotiaiden vanhemmat. Haastateltavia opinnäytetyössä oli kolme. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, ja aineisto käsiteltiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Rokotusohjaus koettiin puutteelliseksi. Yksi haastateltavista kertoi saaneensa rokotusesitteen etukäteen. Haastateltavat kertoivat hakeneensa tietoa rokotuksista omatoimisesti internetistä ja ystäviltä. Lisäksi rokotustietoa oli saatu neuvolasta ja omista lähihoitajan ammattiopinnoista. Rokotusohjauksen sisältö koostui suullisesta ja kirjallisesta ohjauksesta, rokotusreaktioista ja niihin varautumisesta, rokotusasennon ohjaamisesta ja rokotuksen jälkeisestä tarkkailusta. Rokotustilanne koettiin hyväksi, sillä oikean rokotusasennon löytämisessä terveydenhoitaja antoi konkreettista ohjausta vanhemmille. Terveydenhoitaja huomioi vanhemmat rokotustilanteessa ja antoi tilaa lohdutukselle rokotuksen jälkeen. Terveydenhoitajan toimintatapaa kuvailtiin ammattimaiseksi, rauhalliseksi, kannustavaksi ja rokottaminen tapahtui nopeasti. Rokotusohjauksen kehittämiseksi ehdotettiin rokotuslehtistä, laajempaa rokotuskeskustelua sekä rokotuksista keskustelua aikaisemmin.