Porin seudun työvoiman palvelukeskuksen sosiaaliohjaajien kokemuksia onnistuneista asiakkuuksista
Kuokkanen, Ronja (2011)
Kuokkanen, Ronja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315174
Tiivistelmä
PORIN SEUDUN TYÖVOIMAN PALVELUKESKUKSEN SOSIAALIOHJAAJIEN KOKEMUKSIA ASIAKKUUDEN ONNISTUMISESTA
Kuokkanen, Ronja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Marraskuu 2011
Ohjaaja: Vaininen, Satu
Sivumäärä: 67
Liitteitä: 6
Asiasanat: pitkäaikaistyöttömyys, työvoiman palvelukeskukset, laadullinen tutkimus, haastattelututkimus,
______________________________________________________________
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millaisia onnistumisia Porin seudun työvoiman palvelukeskuksen sosiaaliohjaajat nostavat esiin vaikeasti työllistettävän työnhakijan TYP-asiakkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esiin sellaisia yksittäisiä on-nistumisia ja saavutuksia, jotka kätkeytyvät tilastojen taakse, mutta jotka työntekijät asiakastyössään näkevät. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisilla tekijöillä työn-tekijät kokivat olleen vaikutusta määrittelemiinsä onnistumisiin, ja millaisia merki-tyksiä he näkivät onnistumisilla olleen itselleen ja asiakkailleen.
Tutkimusaineistona käytettiin viiden sosiaaliohjaajan teemahaastatteluista saatua laadullista aineistoa. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisäl-lön analyysiä. Tutkimuksen tausta-aineistona toimivat Porin seudun työvoiman pal-velukeskuksen sosiaaliohjaajien avustuksella valittujen kahdeksan päättyneen asiak-kuuden TYPPI-järjestelmään taltioidut asiakasdokumentit.
Haastateltujen sosiaaliohjaajien kuvaamat onnistumiset jakaantuivat asiakastyön pro-sessia eteenpäin vieneisiin ja asiakkaan elämänlaatua sekä toimintakykyä parantanei-siin onnistumisiin. Haastatteluista nousi esiin, että yleisesti asiakkuudessa ja sen ai-kana onnistumisia tukivat asiakaskohtaisesti räätälöity, yksilöllinen palvelukokonai-suus ja asiakkaan omien onnistumiskokemusten tukeminen. Työvoiman palvelukes-kuksen toiminnan osalta onnistumisiin vaikuttivat palveluhenkisyys eli asiakaslähtöi-syys ja asiakkaan prosessin koordinointi sekä oikeanlaiset resurssit kuten aika, mo-niammatillinen osaaminen ja käytettävissä olevat palvelut. Työntekijät tukivat asiak-kaan prosessia motivoivan ja muutokseen kannustavan keskustelun, tarkoituksen mukaisiin palveluihin ohjaamisen ja konkreettisen asioinnissa auttamisen kautta. Näiden rinnalla onnistumisia tukevana nähtiin työntekijän eettinen toiminta ja asia-kaslähtöinen työskentelytapa sekä luottamuksellinen ja dialoginen vuorovaikutus-suhde.
Onnistumiset ovat vaikuttaneet sosiaaliohjaajien työn mielekkyyden kokemiseen vahvistamalla työmotivaatiota ja luottamusta omaan ammattitaitoon sekä tukemalla työssä kehittymistä. Työntekijät kokivat, että onnistumiset ovat vaikuttaneet positii-visesti asiakkaiden hyvinvointiin parantamalla asiakkaiden arkea sekä asiakkaiden itsetuntoa. Onnistumisten nähtiin myös kasvattaneen asiakkaiden kykyä ohjata omaa elämäänsä, elämänhallinnan ja työllistymisedellytysten parantumisen sekä yhteis-kunnallisen osallisuuden lisääntymisen kautta.
Kuokkanen, Ronja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Marraskuu 2011
Ohjaaja: Vaininen, Satu
Sivumäärä: 67
Liitteitä: 6
Asiasanat: pitkäaikaistyöttömyys, työvoiman palvelukeskukset, laadullinen tutkimus, haastattelututkimus,
______________________________________________________________
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millaisia onnistumisia Porin seudun työvoiman palvelukeskuksen sosiaaliohjaajat nostavat esiin vaikeasti työllistettävän työnhakijan TYP-asiakkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli nostaa esiin sellaisia yksittäisiä on-nistumisia ja saavutuksia, jotka kätkeytyvät tilastojen taakse, mutta jotka työntekijät asiakastyössään näkevät. Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisilla tekijöillä työn-tekijät kokivat olleen vaikutusta määrittelemiinsä onnistumisiin, ja millaisia merki-tyksiä he näkivät onnistumisilla olleen itselleen ja asiakkailleen.
Tutkimusaineistona käytettiin viiden sosiaaliohjaajan teemahaastatteluista saatua laadullista aineistoa. Litteroitu aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisäl-lön analyysiä. Tutkimuksen tausta-aineistona toimivat Porin seudun työvoiman pal-velukeskuksen sosiaaliohjaajien avustuksella valittujen kahdeksan päättyneen asiak-kuuden TYPPI-järjestelmään taltioidut asiakasdokumentit.
Haastateltujen sosiaaliohjaajien kuvaamat onnistumiset jakaantuivat asiakastyön pro-sessia eteenpäin vieneisiin ja asiakkaan elämänlaatua sekä toimintakykyä parantanei-siin onnistumisiin. Haastatteluista nousi esiin, että yleisesti asiakkuudessa ja sen ai-kana onnistumisia tukivat asiakaskohtaisesti räätälöity, yksilöllinen palvelukokonai-suus ja asiakkaan omien onnistumiskokemusten tukeminen. Työvoiman palvelukes-kuksen toiminnan osalta onnistumisiin vaikuttivat palveluhenkisyys eli asiakaslähtöi-syys ja asiakkaan prosessin koordinointi sekä oikeanlaiset resurssit kuten aika, mo-niammatillinen osaaminen ja käytettävissä olevat palvelut. Työntekijät tukivat asiak-kaan prosessia motivoivan ja muutokseen kannustavan keskustelun, tarkoituksen mukaisiin palveluihin ohjaamisen ja konkreettisen asioinnissa auttamisen kautta. Näiden rinnalla onnistumisia tukevana nähtiin työntekijän eettinen toiminta ja asia-kaslähtöinen työskentelytapa sekä luottamuksellinen ja dialoginen vuorovaikutus-suhde.
Onnistumiset ovat vaikuttaneet sosiaaliohjaajien työn mielekkyyden kokemiseen vahvistamalla työmotivaatiota ja luottamusta omaan ammattitaitoon sekä tukemalla työssä kehittymistä. Työntekijät kokivat, että onnistumiset ovat vaikuttaneet positii-visesti asiakkaiden hyvinvointiin parantamalla asiakkaiden arkea sekä asiakkaiden itsetuntoa. Onnistumisten nähtiin myös kasvattaneen asiakkaiden kykyä ohjata omaa elämäänsä, elämänhallinnan ja työllistymisedellytysten parantumisen sekä yhteis-kunnallisen osallisuuden lisääntymisen kautta.