Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen opettajan oma erityisherkkyys : Työssäjaksamisen haasteet ja niiden hallinta

Tuominen, Satu (2020)

 
Avaa tiedosto
TuominenSatu.pdf (1.024Mt)
Lataukset: 


Tuominen, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101121194
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin erityisherkkien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityisherkkyyden tuomista työssäjaksamisen haasteista ja heidän keinojaan hallita kyseisiä haasteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa ja lisätä ymmärrystä niistä tekijöistä, jotka työn ympäristön ja luonteen huomioon ottaen kuormittavat erityisherkkää varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimus perustettiin teoriatiedon kautta muodostuneelle oletukselle siitä, että erityisherkällä varhaiskasvatuksen opettajalla olisi todennäköisesti olemassa tiettyjä työhön liittyviä tekijöitä, jotka erityisherkkyyden vuoksi
kuormittavat häntä.

Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruumenetelmänä teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jonka pääasiallisena perustana toimivat EVÄS-lyhenteen ominaisuudet. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Pilke Musiikkipäiväkoti Rytmille Porista, jonka henkilökunnasta saatiin osa opinnäytetyöhön haastatelluista itsensä erityisherkiksi tunnistavista varhaiskasvatuksen opettajista. Osa haastateltavista saatiin HSP Suomi ry:n Facebook-ryhmään tehdyn julkaisun kautta. Opinnäytetyöhön haastateltiin yhteensä viittä itsensä erityisherkäksi tunnistavaa varhaiskasvatuksen opettajana toimivaa henkilöä.

Kuormitustekijöitä löydettiin jokaiseen EVÄS-lyhenteen piirteeseen liittyen. Kuormitustekijöitä olivat mm. päiväkodin ympäristön aistiärsykkeet, ihmiskontaktien runsaus, vuorovaikutuksen vivahteiden havainnointi, tunteiden voimakkuus, tunteista irti päästämisen vaikeus sekä muiden tunteiden tarttuminen ja siitä heräävä auttamisen halu.

EVÄS-lyhenteen ulkopuolisena kuormitustekijänä oli tunnollisuus. Haasteiden hallinnassa oleellisia tekijöitä olivat työkavereiden tuki sekä erityisherkän oma vaikutusvalta ja toimintatavat. Palautumisen kannalta merkittävässä roolissa olivat vapaa-ajan harrastukset ja oman ajan rauhoittaminen. Osa halusi viettää taukojaan poikkeavalla tavalla.
 
In this thesis highly sensitive kindergarten teacher’s experiences of their challenges at coping with work related stress and their ways of managing the stress were studied. The aim of this thesis was to produce information and increase knowledge of the factors that contribute to a highly sensitive kindergarten teachers wellbeing at work and are related to work environment and the nature of the profession. The study was based on a presumption made via existing information about high sensitivity. Presumption was that a highly sensitive kindergarten teacher most likely has certain factors that affect the coping with work related stress because of being a highly sensitive person.

The research of this thesis was qualitative, and the material of the study was collected with a theme interview. Material was analyzed with theory leading content analysis which was mainly based on DOES abbreviation. The thesis was commissioned by Pilke music kindergarten Rytmi from Pori, where part of the interviewed highly sensitive kindergarten teachers worked. The rest of the interviewed were found via post made in Facebook group called HSP Suomi Ry. In total five highly sensitive kindergarten teachers were interviewed in this thesis.

The revealed workload factors were connected to all the DOES abbreviation’s features. The found workload factors were daycare center’s work environment’s sensory stimulus, abundance of human contact, observation of nuances in human interaction, intensity of emotions, difficulties in letting go of emotions, catching other people’s emotions and therefore wanting to help others. One workload factor unrelated to DOES features was conscientiousness. Colleagues support and highly sensitive person’s own attitude and influence were essential factors in controlling the challenges that high sensitivity causes. Free time hobbies and calming down personal time were important factors in recovering from work. Part of the interviewed wanted to spend their breaks in an unusual way.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste