Sydämen rytmin monitorointi ja yleisimpien rytmihäiriöiden tunnistaminen : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille
Mönkkönen, Emmi; Parkkinen, Ronja (2020)
Mönkkönen, Emmi
Parkkinen, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101131215
Tiivistelmä
Sydämen rytmihäiriössä sydämen lyöntien välillä on taukoja tai rytmi tuntuu epätasaiselta palpoidessa. Rytmihäiriöitä esiintyy kaikissa ikäryhmissä. Monitori-EKG:llä kuvataan sydämen sähköistä toimintaa, ja sillä voidaan diagnosoida sydämen rytmihäiriöitä. Sairaanhoitajilla on tärkeä rooli monitoroinnin toteutuksessa. Heidän tulee huolehtia, että monitorointi on laadukasta ja virheetöntä. Sairaanhoitajan tulee myös tunnistaa yleisimmät rytmihäiriöt, koska he reagoivat ensimmäisinä rytmihäiriöhälytyksiin.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tehtävänä oli luoda audiovisuaalinen opetusvideo sydämen rytmin monitoroinnista ja yleisimmistä rytmihäiriöistä opetuskäyttöön sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä havainnollistamalla opetusvideon avulla, miten sydämen rytmin monitorointi toteutetaan, mitkä ovat yleisimmät rytmihäiriöt ja miltä ne näyttävät monitorissa. Tämä opinnäytetyöprojekti oli osa Digitaalinen työkalupakki innovaatioille sairaanhoitokoulutuksessa (I-BOX) -hanketta.
Lopullinen opetusvideo jakaantui kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa näytetään vaihe vaiheelta, miten monitorointi aloitetaan. Alussa käydään läpi tarvittavat välineet, ja sen jälkeen potilaan valmistelu. Toisessa osiossa esitellään yleisimmät rytmihäiriöt yksitellen. Videolla käydään läpi sinusrytmi, sinustakykardia, eteisvärinä, eteislepatus, sydämen lisälyönnit, paroksysmaalinen supraventrikulaarinen takykardia, bradykardia, ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen AV-katkokset, kammiovärinä, kammiotakykardia ja asystole. Videosta tehtiin selkeä kokonaisuus, jota seuraamalla katsoja saa käsityksen monitoroinnin tärkeistä vaiheista ja rytmihäiriöiden erityispiirteistä.
Opetusvideo hyväksytettiin I-BOX hankkeen koordinaattorilla. Video todettiin luotettavaksi ja se sisältää laadukasta tietoa. Opetusvideo julkaistiin hankkeen YouTube -kanavalla. Video on katsottavissa (https://youtu.be/-V-hEVQKon4). Jatkossa videosta olisi hyvä kerätä palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta ja hoitoalan ammattilaisilta, jotta videota voidaan kehittää paremmaksi. Tulevaisuudessa videota voitaisiin käyttää perehdytysmateriaalina uusille työntekijöille ja sijaisille. When having a cardiac arrhythmia, the rhythm feels deviant. There might be pauses between the heartbeats or the heartbeat can feel uneven. Cardiac arrhythmias appear in every age group. Monitor ECG is used to measure the electrical function of the heart. It can also be used to detect cardiac arrhythmias. Nurses play a key role in monitoring. They need to reduce the sources of the errors and they should be able to recognize basic cardiac arrhythmias.
The thesis was part of I-BOX – Digital Toolbox for Innovation in Nursing Education project. The mission was to create an educational video of heart monitoring and how to identify the most common cardiac arrhythmias for nurse students. The aim was to further the nurse students' knowledge of how to start the heart monitoring, what the most common arrhythmias are and what they look like in the monitor.
The final video was separated into two sections. In the first section the nurse shows how the patient is prepared for the heart monitoring. The video shows what equipment's you’ll need, how to prepare the patients skin and where to place the electrodes. In the second section the most common arrhythmias are shown one by one. The video shows sinus rhythm, sinus tachycardia, atrial fibrillation, atrial flutter, supraventricular tachycardia, atrial and ventricular extrasystole, bradycardia, first-, second- and third-degree AV blocks, ventricular tachycardia, ventricular fibrillation and asystole. The video shows where to pay attention when starting a heart monitoring. It also shows the important features of the cardiac arrythmias and how to identify one.
The educational video was accepted by coordinator of the I-BOX project. The video was noted to be reliable. It was published at the projects own YouTube channel. (https://youtu.be/-V-hEVQKon4) In the future one should collect feedback from the video from the nurse students and the health care professionals so the video can be improved. This video could also be used as an orientation material for new workers and substitutes at places where cardiac monitoring is used.
Tämän projektimuotoisen opinnäytetyön tehtävänä oli luoda audiovisuaalinen opetusvideo sydämen rytmin monitoroinnista ja yleisimmistä rytmihäiriöistä opetuskäyttöön sairaanhoitajaopiskelijoille. Tavoitteena oli edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamisen kehittymistä havainnollistamalla opetusvideon avulla, miten sydämen rytmin monitorointi toteutetaan, mitkä ovat yleisimmät rytmihäiriöt ja miltä ne näyttävät monitorissa. Tämä opinnäytetyöprojekti oli osa Digitaalinen työkalupakki innovaatioille sairaanhoitokoulutuksessa (I-BOX) -hanketta.
Lopullinen opetusvideo jakaantui kahteen osioon. Ensimmäisessä osiossa näytetään vaihe vaiheelta, miten monitorointi aloitetaan. Alussa käydään läpi tarvittavat välineet, ja sen jälkeen potilaan valmistelu. Toisessa osiossa esitellään yleisimmät rytmihäiriöt yksitellen. Videolla käydään läpi sinusrytmi, sinustakykardia, eteisvärinä, eteislepatus, sydämen lisälyönnit, paroksysmaalinen supraventrikulaarinen takykardia, bradykardia, ensimmäisen, toisen ja kolmannen asteen AV-katkokset, kammiovärinä, kammiotakykardia ja asystole. Videosta tehtiin selkeä kokonaisuus, jota seuraamalla katsoja saa käsityksen monitoroinnin tärkeistä vaiheista ja rytmihäiriöiden erityispiirteistä.
Opetusvideo hyväksytettiin I-BOX hankkeen koordinaattorilla. Video todettiin luotettavaksi ja se sisältää laadukasta tietoa. Opetusvideo julkaistiin hankkeen YouTube -kanavalla. Video on katsottavissa (https://youtu.be/-V-hEVQKon4). Jatkossa videosta olisi hyvä kerätä palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta ja hoitoalan ammattilaisilta, jotta videota voidaan kehittää paremmaksi. Tulevaisuudessa videota voitaisiin käyttää perehdytysmateriaalina uusille työntekijöille ja sijaisille.
The thesis was part of I-BOX – Digital Toolbox for Innovation in Nursing Education project. The mission was to create an educational video of heart monitoring and how to identify the most common cardiac arrhythmias for nurse students. The aim was to further the nurse students' knowledge of how to start the heart monitoring, what the most common arrhythmias are and what they look like in the monitor.
The final video was separated into two sections. In the first section the nurse shows how the patient is prepared for the heart monitoring. The video shows what equipment's you’ll need, how to prepare the patients skin and where to place the electrodes. In the second section the most common arrhythmias are shown one by one. The video shows sinus rhythm, sinus tachycardia, atrial fibrillation, atrial flutter, supraventricular tachycardia, atrial and ventricular extrasystole, bradycardia, first-, second- and third-degree AV blocks, ventricular tachycardia, ventricular fibrillation and asystole. The video shows where to pay attention when starting a heart monitoring. It also shows the important features of the cardiac arrythmias and how to identify one.
The educational video was accepted by coordinator of the I-BOX project. The video was noted to be reliable. It was published at the projects own YouTube channel. (https://youtu.be/-V-hEVQKon4) In the future one should collect feedback from the video from the nurse students and the health care professionals so the video can be improved. This video could also be used as an orientation material for new workers and substitutes at places where cardiac monitoring is used.