Mainosalan projektipäällikkö luovan suunnittelijan työn tukena
Välke, Milla (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141245
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101141245
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten mainostoimiston projektipäällikkö voi avustaa projektitiimin jäsenen luovaa työtä Opinnäytetyössä aihetta tutkitaan kirjallisten lähteiden, projektipäälliköille suunnattujen teemahaastattelujen ja suunnittelijoille tehdyn kyselytutkimuksen kautta. Haastattelut ja kyselytutkimukset antavat näkökulmaa kotimaisten mainostoimistojen luovuuden johtamisen nykytilasta.
Aluksi tutustutaan luovuuden ja innovaatioiden käsitteiden merkitykseen opinnäytetyössä. Luovuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä prosessia, joka saa aikaan luovia ideoita. Luovien ideoiden työstämisestä aikaansaadaan innovaatioita. Innovaatiot, eli työstetyt luovat ideat ovat mainostoimiston asiakkaalle tarjoama tuote. Tämän takia luovat ihmiset ovat mainostoimistolle välttämättömiä.
Myöhemmin tutustutaan asioihin, jotka vaikuttavat työntekijän luovuuteen. Ensin käsitellään persoonallisuuden ja sisäisen motivaation vaikutus luovuuteen. Luovan työntekijän projektipäälliköllä ei ole mahdollisuutta suoraan vaikuttaa sisäiseen motivaatioon tai työntekijän persoonallisuuteen. Seuraavaksi siirrytään asioihin, joihin projektipäälliköllä on mahdollisuus vaikuttaa. Opinnäytetyössä käsitellään palautteen, tarkkailun ja kiireen vaikutus luovaan työhön. Tutkimuksen kautta käydään läpi projektipäälliköiden ja luovien työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyöllä osoitetaan, että projektipäälliköllä on mahdollisuus vaikuttaa luovan työntekijän työn sujumiseen. Huomataan kuitenkin, että luovaan työhön vaikuttavat asiat ovat monipuoliset, ja luovien työntekijöiden kokemat haasteet ovat yksilöllisiä. Projektipäällikön tehtävä on tunnistaa luovan suunnittelijan työn kipukohdat ja pyrkiä poistamaan ne. This thesis studies how a project manager can help a creative designer as a part of a project team in an advertising agency. Research uses written sources as well as interviews for project managers and surveys for designers. The interviews and surveys give understanding of creative leadership in Finnish advertising agencies today.
Creativity and innovations are studied to clarify their meaning in this context. Word creativity is used for a progress that creates creative ideas. Advancing these ideas further creates innovations. Innovations can be considered as products that advertising agency sells to its customers. For this reason, creative people are crucial for advertising agencies.
Creative personality is being examined. Creative personality and intrinsic motivation are issues project manager does not have a change to impact. Next external factors are being introduced. Feedback, micromanaging, and time pressure are being covered to define their impact on creativity. Advertising professionals tell their experiences in interviews and surveys.
Thesis demonstrates that project managers have an impact creativity of their co-worker’s creativity. It is also noted that creativity is relative to many things and challenges in creative work are unique. Therefore, project manager needs to identify these challenges and try to reduce them.
Aluksi tutustutaan luovuuden ja innovaatioiden käsitteiden merkitykseen opinnäytetyössä. Luovuudella tarkoitetaan tässä yhteydessä prosessia, joka saa aikaan luovia ideoita. Luovien ideoiden työstämisestä aikaansaadaan innovaatioita. Innovaatiot, eli työstetyt luovat ideat ovat mainostoimiston asiakkaalle tarjoama tuote. Tämän takia luovat ihmiset ovat mainostoimistolle välttämättömiä.
Myöhemmin tutustutaan asioihin, jotka vaikuttavat työntekijän luovuuteen. Ensin käsitellään persoonallisuuden ja sisäisen motivaation vaikutus luovuuteen. Luovan työntekijän projektipäälliköllä ei ole mahdollisuutta suoraan vaikuttaa sisäiseen motivaatioon tai työntekijän persoonallisuuteen. Seuraavaksi siirrytään asioihin, joihin projektipäälliköllä on mahdollisuus vaikuttaa. Opinnäytetyössä käsitellään palautteen, tarkkailun ja kiireen vaikutus luovaan työhön. Tutkimuksen kautta käydään läpi projektipäälliköiden ja luovien työntekijöiden kokemuksia.
Opinnäytetyöllä osoitetaan, että projektipäälliköllä on mahdollisuus vaikuttaa luovan työntekijän työn sujumiseen. Huomataan kuitenkin, että luovaan työhön vaikuttavat asiat ovat monipuoliset, ja luovien työntekijöiden kokemat haasteet ovat yksilöllisiä. Projektipäällikön tehtävä on tunnistaa luovan suunnittelijan työn kipukohdat ja pyrkiä poistamaan ne.
Creativity and innovations are studied to clarify their meaning in this context. Word creativity is used for a progress that creates creative ideas. Advancing these ideas further creates innovations. Innovations can be considered as products that advertising agency sells to its customers. For this reason, creative people are crucial for advertising agencies.
Creative personality is being examined. Creative personality and intrinsic motivation are issues project manager does not have a change to impact. Next external factors are being introduced. Feedback, micromanaging, and time pressure are being covered to define their impact on creativity. Advertising professionals tell their experiences in interviews and surveys.
Thesis demonstrates that project managers have an impact creativity of their co-worker’s creativity. It is also noted that creativity is relative to many things and challenges in creative work are unique. Therefore, project manager needs to identify these challenges and try to reduce them.