Projektinhallinta - case Finnmatkat Perehdytys Kompassi
Mettin, Anna-Maria (2009)
Mettin, Anna-Maria
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905152848
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Oy Finnmatkat Ab:lle. Finnmatkat on osa TUI Nordic -konsernia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa digitaalisessa muodossa perehdytysopas Finnmatkojen uusille työntekijöille Suomessa sekä parantaa sen avulla yrityksen perehdytysprosessia. Perehdytysoppaan ja samalla koko projektin nimi oli Perehdytys Kompassi. Yrityksessä ei ole aiemmin ollut olemassa koottua perehdytysopasta. Tavoitteena tekijällä oli ammatillinen kasvu uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja projektinhallinnassa. Perehdytysoppaan alatavoitteena on toimia mallina TUI Nordic -konsernin yrityksille Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
Opinnäytetyön teoriataustassa käsitellään projektinhallintaa, perehdyttämistä ja verkko-oppimista. Työn empiirisessä osassa esitellään myös Oy Finnmatkat Ab, kerrotaan Perehdytys Kompassi -projektin prosessikuvaus, sekä koko työn pohdinta ja arviointi.
Projektin asettaja oli Oy Finnmatkat Ab. Projekti käynnistettiin syyskuussa 2008. Projekti toteutettiin kolmen henkilön projektitiimissä, jossa opinnäytetyön tekijä toimi projektipäällikkönä. Projekti suunniteltiin päättyväksi joulukuussa 2008. Aluksi projektipäällikkö loi ja kokosi perehdytysoppaan sisällön. Tämän jälkeen toinen projektitiimin jäsen teki Perehdytys Kompassin teknisen toteutuksen yrityksen intranetiin, jonka nimi on BlueNet. Lopuksi kolmas jäsen projektitiimistä tarkasti sisällön.
Projekti saatiin valmiiksi maaliskuussa 2009. Riskit projektin onnistumiselle liittyivät aikatauluihin ja budjettiin. Projektin tuotoksessa olisi voitu käyttää enemmän verkko-oppimisessa käytettyjä oppimateriaalityyppejä, kuten kuvaajia ja animaatioita. Tulevaisuudessa Perehdytys Kompassiin voidaan kehittää vuorovaikutuksellisia prosesseja, kuten tehtäviä perehdytysmateriaalien pohjalta.
Perehdytys Kompassi kehitti yrityksen perehdytysprosessia kokoamalla ja uudistamalla perehdytysmateriaalit. Uusi työntekijä saa ensimmäisistä päivistä lähtien luotettavan kuvan yrityksestä, ja sopeutuminen sekä sitoutuminen työyhteisöön on nopeampaa. Tulevaisuudessa voidaan perehdytettäviltä saadun palautteen perusteella arvioida, onko yritykseen ja sen yleisiin toimintatapoihin perehdyttäminen tehokkaampaa itsenäisenä opiskeluna verkossa vai perehdyttäjän kertomana. Perehdytys Kompassille on odotettavissa tulevaisuudessa kansainvälistäkin hyötyä, koska sen on määrä toimia perehdytysoppaan mallina muissa konsernin maissa. Seuraavaksi Finnmatkojen perehdyttämisessä tulisi tutkia ja kehittää työnopastusta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa digitaalisessa muodossa perehdytysopas Finnmatkojen uusille työntekijöille Suomessa sekä parantaa sen avulla yrityksen perehdytysprosessia. Perehdytysoppaan ja samalla koko projektin nimi oli Perehdytys Kompassi. Yrityksessä ei ole aiemmin ollut olemassa koottua perehdytysopasta. Tavoitteena tekijällä oli ammatillinen kasvu uusien työntekijöiden perehdyttämisessä ja projektinhallinnassa. Perehdytysoppaan alatavoitteena on toimia mallina TUI Nordic -konsernin yrityksille Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.
Opinnäytetyön teoriataustassa käsitellään projektinhallintaa, perehdyttämistä ja verkko-oppimista. Työn empiirisessä osassa esitellään myös Oy Finnmatkat Ab, kerrotaan Perehdytys Kompassi -projektin prosessikuvaus, sekä koko työn pohdinta ja arviointi.
Projektin asettaja oli Oy Finnmatkat Ab. Projekti käynnistettiin syyskuussa 2008. Projekti toteutettiin kolmen henkilön projektitiimissä, jossa opinnäytetyön tekijä toimi projektipäällikkönä. Projekti suunniteltiin päättyväksi joulukuussa 2008. Aluksi projektipäällikkö loi ja kokosi perehdytysoppaan sisällön. Tämän jälkeen toinen projektitiimin jäsen teki Perehdytys Kompassin teknisen toteutuksen yrityksen intranetiin, jonka nimi on BlueNet. Lopuksi kolmas jäsen projektitiimistä tarkasti sisällön.
Projekti saatiin valmiiksi maaliskuussa 2009. Riskit projektin onnistumiselle liittyivät aikatauluihin ja budjettiin. Projektin tuotoksessa olisi voitu käyttää enemmän verkko-oppimisessa käytettyjä oppimateriaalityyppejä, kuten kuvaajia ja animaatioita. Tulevaisuudessa Perehdytys Kompassiin voidaan kehittää vuorovaikutuksellisia prosesseja, kuten tehtäviä perehdytysmateriaalien pohjalta.
Perehdytys Kompassi kehitti yrityksen perehdytysprosessia kokoamalla ja uudistamalla perehdytysmateriaalit. Uusi työntekijä saa ensimmäisistä päivistä lähtien luotettavan kuvan yrityksestä, ja sopeutuminen sekä sitoutuminen työyhteisöön on nopeampaa. Tulevaisuudessa voidaan perehdytettäviltä saadun palautteen perusteella arvioida, onko yritykseen ja sen yleisiin toimintatapoihin perehdyttäminen tehokkaampaa itsenäisenä opiskeluna verkossa vai perehdyttäjän kertomana. Perehdytys Kompassille on odotettavissa tulevaisuudessa kansainvälistäkin hyötyä, koska sen on määrä toimia perehdytysoppaan mallina muissa konsernin maissa. Seuraavaksi Finnmatkojen perehdyttämisessä tulisi tutkia ja kehittää työnopastusta.