Lean koulutuksen vaikuttavuuden arviointi
Taipale, Marjo (2020)
Taipale, Marjo
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122729996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020122729996
Tiivistelmä
Suomalainen kaupunginsairaala osti koko henkilökunnalleen lean perusteet-koulutusta sekä lisäkoulutusta 30:lle lean agentiksi koulutettavalle vuosina 2019 ja 2020.Tutkimuksen tehtävänä oli tutkia missä määrin koulutuksen toimenpiteillä päästiin koulutuksessa asetettujen tavoitteiden suuntaan sekä vastasiko kouluttajan koulutusohjelma sille asetettuja vaatimuksia toiminnan kehittämisen kannalta ja vaikuttiko koulutus esimerkiksi käytännön työhön, työhyvinvoinnin parantumiseen ja työmäärän hallintaan. Lisäksi tutkittiin, kuinka koulutuksen vaikuttavuutta voidaan tulevaisuudessa jatkaa ja lisätä. Tutkimus oli laadullinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyjä, havainnointia ja aiempia tutkimuksia. Teoriaosuudessa käsiteltiin lean-ajattelua yleisellä tasolla sekä ohjeistettiin lean-menetelmien käyttöä.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulutuksen aikana ohjatut kehitystehtävät onnistuivat ja koulutukseen osallistujat kokivat koulutuksen hyödylliseksi. Edelleen koettiin, että osastoilla menettelytapojen kankeus, epäselvät prosessit ja toimintamallit haittaavat työhyvinvoinnin kehittymistä ja työmäärän hallintaa. Koulutuksen aikana heräsi ajatus, että samat vakioidut prosessit sopivat toisillekin osastoille.
Koulutusmateriaali on sähköisesti kaikkien saatavilla tietoverkossa. Koulutuksen vaikuttavuutta voidaan parantaa lisäämällä tiedottamista esimerkiksi jatkuvan parantamisen taulun käyttöönotolla. Agenttien toiminta pitää aktivoida ja heidän paikka organisaatiossa määrittää sekä luoda kannustava palkitsemiskäytäntö.
Tutkimuksessa ilmeni, että koulutuksen aikana ohjatut kehitystehtävät onnistuivat ja koulutukseen osallistujat kokivat koulutuksen hyödylliseksi. Edelleen koettiin, että osastoilla menettelytapojen kankeus, epäselvät prosessit ja toimintamallit haittaavat työhyvinvoinnin kehittymistä ja työmäärän hallintaa. Koulutuksen aikana heräsi ajatus, että samat vakioidut prosessit sopivat toisillekin osastoille.
Koulutusmateriaali on sähköisesti kaikkien saatavilla tietoverkossa. Koulutuksen vaikuttavuutta voidaan parantaa lisäämällä tiedottamista esimerkiksi jatkuvan parantamisen taulun käyttöönotolla. Agenttien toiminta pitää aktivoida ja heidän paikka organisaatiossa määrittää sekä luoda kannustava palkitsemiskäytäntö.