Käyttöönottokonsepti: Case Valtori Kauko Next Generation
Vahtokari, Ville-Akseli (2020)
Vahtokari, Ville-Akseli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020121127735
Tiivistelmä
Toimeksiantaja Valtori tuottaa valtionhallinnon ICT-palveluita sekä korkean varautumisen
ja turvallisuuden vaatimuksia täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluita toimialariippumattomasti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin toimeksiantona saatua käyttöönottokonseptia,
jonka mukaan määriteltiin, miten uusi etäkäyttöpalvelu käyttöönotetaan Valtorin asiakkailla.
Käyttöönottokonseptia tarkasteltiin uuden sekä migraatiokäyttöönottojen näkökulmista.
Käyttöönottokonseptin tarkoituksena oli kertoa lukijalle yleisellä tasolla käyttöönottojen
kulku sekä vakioida palvelun käyttöönottojen toimintamalli.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kehittämistutkimus, koska opinnäytetyön tarkoituksena
oli kehittää palvelun käyttöönottokonseptia sekä tutkia sen tuomaa arvoa toimeksiantajalle.
Kehittämistutkimuksessa yhdistyy tarpeen mukaan määrällinen ja laadullinen
tutkimusmenetelmä. Opinnäytetyö vaati paljon avoimia haastatteluita, jolloin tutkimusmenetelmä
perustui pääosin laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään.
Tuloksissa vastataan opinnäytetyössä esitettyihin tutkimuskysymyksiin, kuinka käyttöönottoprojektin
aikana onnistuttiin hyödyntämään käyttöönottokonseptia. ITILin prosessit,
vaiheistus ja Valtorin tuotteistusmalli tukivat konseptin suunnittelua ja toteutusta.
Projektin laaja kokonaisuus, resurssiongelmat, konseptin ohjaus ja tutkimusmenetelmänä
käytetty avoin haastattelu osoittautuivat ajoittain haasteellisiksi. Kehitysehdotuksina pohdittiin
projektin jakamista pienempiin osiin, resurssiongelmat tulisi huomioida jo Valtorin
palvelustrategiassa. Valtorin palveluiden käyttöönotot yksikkö voisi kehittää selkeämmän
prosessin konseptoinnin tukemiseen sekä tuoda Valtorin projektijohtamismallia selkeämmin
esille.
ja turvallisuuden vaatimuksia täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluita toimialariippumattomasti.
Opinnäytetyössä käsiteltiin toimeksiantona saatua käyttöönottokonseptia,
jonka mukaan määriteltiin, miten uusi etäkäyttöpalvelu käyttöönotetaan Valtorin asiakkailla.
Käyttöönottokonseptia tarkasteltiin uuden sekä migraatiokäyttöönottojen näkökulmista.
Käyttöönottokonseptin tarkoituksena oli kertoa lukijalle yleisellä tasolla käyttöönottojen
kulku sekä vakioida palvelun käyttöönottojen toimintamalli.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi kehittämistutkimus, koska opinnäytetyön tarkoituksena
oli kehittää palvelun käyttöönottokonseptia sekä tutkia sen tuomaa arvoa toimeksiantajalle.
Kehittämistutkimuksessa yhdistyy tarpeen mukaan määrällinen ja laadullinen
tutkimusmenetelmä. Opinnäytetyö vaati paljon avoimia haastatteluita, jolloin tutkimusmenetelmä
perustui pääosin laadulliseen eli kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään.
Tuloksissa vastataan opinnäytetyössä esitettyihin tutkimuskysymyksiin, kuinka käyttöönottoprojektin
aikana onnistuttiin hyödyntämään käyttöönottokonseptia. ITILin prosessit,
vaiheistus ja Valtorin tuotteistusmalli tukivat konseptin suunnittelua ja toteutusta.
Projektin laaja kokonaisuus, resurssiongelmat, konseptin ohjaus ja tutkimusmenetelmänä
käytetty avoin haastattelu osoittautuivat ajoittain haasteellisiksi. Kehitysehdotuksina pohdittiin
projektin jakamista pienempiin osiin, resurssiongelmat tulisi huomioida jo Valtorin
palvelustrategiassa. Valtorin palveluiden käyttöönotot yksikkö voisi kehittää selkeämmän
prosessin konseptoinnin tukemiseen sekä tuoda Valtorin projektijohtamismallia selkeämmin
esille.