Kilpailija-analyysi osana markkinatutkimusta : yritys X
Tuominen, Teemu (2021)
Tuominen, Teemu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181334
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen viennin laajentamista uudelle markkina-alueelle ja siihen sisältyvän markkina- ja kilpailukenttätutkimuksen toteutusta. Työssä tarkasteltiin Yritys X:n potentiaalia viennin laajentamiselle Espanjaan, josta yrityksellä ei ole markkina-alueena kokemusta. Toimeksiannossa laadittiin rajattu kilpailija-analyysi, joka sisältää tuotteiden teknisen vertaisarvioinnin, jonka avulla tuotteiden datan vertailu yrityksen sisällä ja yhdessä asiakkaiden kanssa tukisi viennin operatiivista toimintaa, sekä toimisi yrityksen strategisten päätösten työkaluna.
Opinnäytetyön keskeisten tavoitteiden saavuttamisessa päämenetelmänä käytettiin teknistä vertailukehittämistä.
Teknisen vertailun perusteella yrityksen tuotteiden todettiin olevan kilpailukykyisiä ja tarkemmin rajattu asiakassegmentti voitaisiin kohdistaa alueen kasvaviin rantahuvilamarkkinoihin. Toimeksiannon perusteella voitiin havaita tarve vientiosaston nykyisten resurssien lisäämiselle markkina-alueiden laajempaan kasvattamiseen.
Opinnäytetyön luvussa kolme käydään läpi kansainväliseen kauppaan liittyvää teoreettista aineistoa ja perehdytään Espanjaan markkina-alueena toimeksiantajan toimialan näkökulmasta. Luvussa neljä käsitellään kilpailijaseurantaa ja miten organisaation tulisi toteuttaa sitä. Luku viisi sisältää kilpailija-analyysin tulokset ja ehdotukset. The purpose of this thesis was to study the potential of the Spanish MVHR market and to conduct a technical competitor analysis from the main competitors in the area. The research was done for the Company X which has no earlier experience in Spanish ventilation market. Data comparison would function as a tool within the export department and help the company to reach its strategic goals.
The main method used to reach the purpose of this thesis was a technical benchmarking.
Based on the analysis the competitiveness of the products is on a good level but the exports department would need more resources for a wider expanding of the market areas. Luxury villas at the coast have great potential to become a niche market in the area.
Chapter three consists of theoretical information related to international business and the subjects are examined from the perspective of the company. Chapter four’s main topic is a competitor observation and the use of it within the company. Chapter five contains the results and conclusions of the competitor analysis.
Opinnäytetyön keskeisten tavoitteiden saavuttamisessa päämenetelmänä käytettiin teknistä vertailukehittämistä.
Teknisen vertailun perusteella yrityksen tuotteiden todettiin olevan kilpailukykyisiä ja tarkemmin rajattu asiakassegmentti voitaisiin kohdistaa alueen kasvaviin rantahuvilamarkkinoihin. Toimeksiannon perusteella voitiin havaita tarve vientiosaston nykyisten resurssien lisäämiselle markkina-alueiden laajempaan kasvattamiseen.
Opinnäytetyön luvussa kolme käydään läpi kansainväliseen kauppaan liittyvää teoreettista aineistoa ja perehdytään Espanjaan markkina-alueena toimeksiantajan toimialan näkökulmasta. Luvussa neljä käsitellään kilpailijaseurantaa ja miten organisaation tulisi toteuttaa sitä. Luku viisi sisältää kilpailija-analyysin tulokset ja ehdotukset.
The main method used to reach the purpose of this thesis was a technical benchmarking.
Based on the analysis the competitiveness of the products is on a good level but the exports department would need more resources for a wider expanding of the market areas. Luxury villas at the coast have great potential to become a niche market in the area.
Chapter three consists of theoretical information related to international business and the subjects are examined from the perspective of the company. Chapter four’s main topic is a competitor observation and the use of it within the company. Chapter five contains the results and conclusions of the competitor analysis.