IMS-toimintajärjestelmän käyttöönotto kouluterveydenhuollossa
Rohtla, Henna (2020)
Rohtla, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101181335
Tiivistelmä
Laadun kehittämien sosiaali- ja terveysalalla on yksi nykypäivän haasteista.
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä laadun kehittämisen yhtenä osa-alueena
on otettu käyttöön ”Integrated Management System” eli IMS-toimintajärjestelmä. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää IMS-toimintajärjestelmää kouluterveydenhuollon osalta. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu laatu
ja tuotteistaminen -käsitteiden ympärille. Lisäksi teoriaosuus sisältää kuvauksen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä, kouluterveydenhuollosta ja IMS-toimintajärjestelmästä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kouluterveydenhuollolle IMS-toimintajärjestelmään helppokäyttöinen dokumentti- ja
prosessipuoli, yhdenmukaistaa käytössä olevat dokumentit ja prosessit, vahvistaa kouluterveydenhuollon laatua ja tukea kouluterveydenhoitajien päivittäistä työtä.
Opinnäytetyö on siis kehittämistyö, jonka lopputuloksena on materiaalinen
tuote sähköisessä muodossa. Kehittämistyöprosessiin kuului kouluterveydenhuollossa tarvittavien dokumenttien ja prosessien läpikäymistä, kehittämistä,
luomista ja tarkistamista. Lisäksi opinnäytetyön yhtenä osa-alueena oli muun
henkilöstön kouluttaminen IMS-toimintajärjestelmän käyttöön.
Kehittämistyön loppuvaiheessa käyttäjille tehtiin pieni kysely toimintajärjestelmän käytettävyydestä ja sisällöstä. Kysely lähetettiin 40 terveydenhoitajalle,
joista 7 vastasi kyselyyn. Palautteista kävi ilmi, että IMS-toimintajärjestelmä on
otettu ilolla vastaan ja se on vastannut niihin tavoitteisiin, jotka sille asetettiin.
Työntekijät kokivat, että se on helppokäyttöinen ja sisältää tarvittavat asiat.
Toimintajärjestelmä koettiin loogisena ja työtä helpottavana. Muutamia lisäyksiä, korjauksia ja parannuksia tehtiin palautteiden perusteella.
Kun IMS-toimintajärjestelmä on ollut käytössä pidemmän aikaa, voisi jatkokehittelyaiheena tutkia toimintajärjestelmän vaikutuksia kouluterveydenhuollon
laatuun Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä. Jatkokehittelyä voisi laajentaa
myös asiakassuuntaan. Kehittämistyö tämän aiheen ympärillä on jatkuvaa,
sillä dokumentteja ja prosesseja tulee luoda ja päivittää myös tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä laadun kehittämisen yhtenä osa-alueena
on otettu käyttöön ”Integrated Management System” eli IMS-toimintajärjestelmä. Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää IMS-toimintajärjestelmää kouluterveydenhuollon osalta. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu laatu
ja tuotteistaminen -käsitteiden ympärille. Lisäksi teoriaosuus sisältää kuvauksen Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymästä, kouluterveydenhuollosta ja IMS-toimintajärjestelmästä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kouluterveydenhuollolle IMS-toimintajärjestelmään helppokäyttöinen dokumentti- ja
prosessipuoli, yhdenmukaistaa käytössä olevat dokumentit ja prosessit, vahvistaa kouluterveydenhuollon laatua ja tukea kouluterveydenhoitajien päivittäistä työtä.
Opinnäytetyö on siis kehittämistyö, jonka lopputuloksena on materiaalinen
tuote sähköisessä muodossa. Kehittämistyöprosessiin kuului kouluterveydenhuollossa tarvittavien dokumenttien ja prosessien läpikäymistä, kehittämistä,
luomista ja tarkistamista. Lisäksi opinnäytetyön yhtenä osa-alueena oli muun
henkilöstön kouluttaminen IMS-toimintajärjestelmän käyttöön.
Kehittämistyön loppuvaiheessa käyttäjille tehtiin pieni kysely toimintajärjestelmän käytettävyydestä ja sisällöstä. Kysely lähetettiin 40 terveydenhoitajalle,
joista 7 vastasi kyselyyn. Palautteista kävi ilmi, että IMS-toimintajärjestelmä on
otettu ilolla vastaan ja se on vastannut niihin tavoitteisiin, jotka sille asetettiin.
Työntekijät kokivat, että se on helppokäyttöinen ja sisältää tarvittavat asiat.
Toimintajärjestelmä koettiin loogisena ja työtä helpottavana. Muutamia lisäyksiä, korjauksia ja parannuksia tehtiin palautteiden perusteella.
Kun IMS-toimintajärjestelmä on ollut käytössä pidemmän aikaa, voisi jatkokehittelyaiheena tutkia toimintajärjestelmän vaikutuksia kouluterveydenhuollon
laatuun Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä. Jatkokehittelyä voisi laajentaa
myös asiakassuuntaan. Kehittämistyö tämän aiheen ympärillä on jatkuvaa,
sillä dokumentteja ja prosesseja tulee luoda ja päivittää myös tämän opinnäytetyön valmistumisen jälkeen.