Verkkosivuston käyttäjäkokemussuunnittelu : case Helsinki City Markkinointi ry
Ahonen, Veera-Elina (2020)
Ahonen, Veera-Elina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101241465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101241465
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään käyttäjäkokemusta ja sen suunnittelua. Käyttäjäkokemus, josta käytetään lyhennettä UX (user experience), on suhteellisen uusi käsite. Siihen on kuitenkin alettu kiinnittää enenevissä määrin huomiota palveluiden digitalisoituessa. Käyttäjäkokemus viittaa kokonaisvaltaiseen kokemukseen, jonka käyttäjä saa palvelun tai tuotteen käytöstä. Käyttäjäkokemussuunnittelulla pyritään tuottamaan intuitiivisia ratkaisuja, joihin käyttäjä palaa mielellään yhä uudestaan.
Opinnäytetyö rakentuu asiakasprojektin ympärille, jossa Helsinki City Markkinointi ry:lle suunniteltiin uusi verkkosivusto. Työn tavoitteena on havainnollistaa käyttäjäkokemussuunnittelun prosessin vaiheet ja hyödyt käytännön esimerkin avulla sekä perehdyttää kirjoittaja tähän suunnitteluprosessiin. Verkkosivuston palvelurunko, sisältö ja visuaalinen ilme suunniteltiin kokonaan uudestaan. Suunnittelutyössä pyrittiin ottamaan huomioon käyttäjäkokemuksen seitsemän avaintekijää, jotka ovat hyödyllisyys, käytettävyys, haluttavuus, saavutettavuus, uskottavuus, löydettävyys sekä arvon tuotto. Projektissa hyödynnettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun iteratiivista prosessia ja menetelmiä. Projektin aikana toteutettiin käyttäjätutkimus, jonka perusteella suunniteltiin sivuston informaatioarkkitehtuuri ja rautalankamallit. Rautalankamallit jalostettiin prototyypiksi vuorovaikutuksen ja käyttöliittymän suunnittelulla. Lopuksi prototyypillä suoritettiin käyttäjätestaus, jonka seurauksena palattiin vielä prototyypin muokkaukseen. Iteratiivisessa prosessissa vaiheita voidaan toistaa tarpeen mukaan missä tahansa kohdassa.
Käyttäjäkokemussuunnittelulla Helsinki City Markkinointi ry:lle onnistuttiin rakentamaan ratkaisu, josta käyttäjäkokemuksen seitsemän avaintekijää ovat tunnistettavissa. Suunniteltu verkkosivusto palvelee sekä käyttäjiä että yhdistystä. Työn perusteella voidaan todeta, että kiinnittämällä huomiota käyttäjäkokemukseen saadaan kaikkia osapuolia hyödyttävä ratkaisu.
Opinnäytetyö rakentuu asiakasprojektin ympärille, jossa Helsinki City Markkinointi ry:lle suunniteltiin uusi verkkosivusto. Työn tavoitteena on havainnollistaa käyttäjäkokemussuunnittelun prosessin vaiheet ja hyödyt käytännön esimerkin avulla sekä perehdyttää kirjoittaja tähän suunnitteluprosessiin. Verkkosivuston palvelurunko, sisältö ja visuaalinen ilme suunniteltiin kokonaan uudestaan. Suunnittelutyössä pyrittiin ottamaan huomioon käyttäjäkokemuksen seitsemän avaintekijää, jotka ovat hyödyllisyys, käytettävyys, haluttavuus, saavutettavuus, uskottavuus, löydettävyys sekä arvon tuotto. Projektissa hyödynnettiin käyttäjäkeskeisen suunnittelun iteratiivista prosessia ja menetelmiä. Projektin aikana toteutettiin käyttäjätutkimus, jonka perusteella suunniteltiin sivuston informaatioarkkitehtuuri ja rautalankamallit. Rautalankamallit jalostettiin prototyypiksi vuorovaikutuksen ja käyttöliittymän suunnittelulla. Lopuksi prototyypillä suoritettiin käyttäjätestaus, jonka seurauksena palattiin vielä prototyypin muokkaukseen. Iteratiivisessa prosessissa vaiheita voidaan toistaa tarpeen mukaan missä tahansa kohdassa.
Käyttäjäkokemussuunnittelulla Helsinki City Markkinointi ry:lle onnistuttiin rakentamaan ratkaisu, josta käyttäjäkokemuksen seitsemän avaintekijää ovat tunnistettavissa. Suunniteltu verkkosivusto palvelee sekä käyttäjiä että yhdistystä. Työn perusteella voidaan todeta, että kiinnittämällä huomiota käyttäjäkokemukseen saadaan kaikkia osapuolia hyödyttävä ratkaisu.