Vertaileva tutkimus pankkien mobiilipalveluista
Laamanen, Sami (2020)
Laamanen, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101221448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101221448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut vertailla kolmen Suomessa toimivan pankin mobiilipalveluita ja selvittää, mitä palveluita on asiakkaille tarjolla sekä löytää vertailussa mukana olevien pankkien väliltä mahdollisia yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Opinnäytetyön alatavoitteena on ollut selvittää hieman, miten käyttäjät arvostavat mobiilipalveluita. Pankit, jotka valittiin tähän tutkimukseen, olivat Nordea, Danske Bank sekä Handelsbanken.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostuu digitalisaatiosta, jota tutkitaan tarkemmin eri näkökulmista kuten digitalisaatiosta yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa, ja pankkitoiminnasta, jota tarkastellaan useammasta näkökulmasta. Mobiilipankeista sekä tunnuslukusovelluksista on tehty opinnäytetyöhön oma kappaleensa.
Opinnäytetyön tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa ja tutkimuksen aineisto on kerätty jo olemassa olevista lähteistä sekä itse tutkimuksen kohteena olevista mobiilipankki- sekä tunnuslukusovelluksista. Kerätyn aineiston pohjalta vertailu pankkien välillä on toteutettu taulukoihin, joista tutkimuksen tulokset selviävät.
Tutkimuksesta selvisi, että Nordea näyttäisi olevan muita tutkimuksessa mukana olevia pankkeja edellä mobiilipalveluiden tarjonnassa. Nordean mobiilipalvelut saivat myös käyttäjiltä parhaimmat arvosanat verrattuna muihin tutkimuksessa mukana oleviin pankkeihin. Danske Bankin mobiilipalveluiden tarjoama oli tutkimuksessa toiseksi laajin ja Handelsbanken tuli vertailussa viimeiseksi. Asiakastyytyväisyyden osalta, jonka osalta aineisto kerättiin EPSI Rating 2020 tutkimuksesta, kuitenkin Handelsbanken pankkina on selkeästi edellä sekä Nordeaa että Danske Bankia. Johtopäätöksenä tuloksista voi vetää sen, että Nordealla näyttäisi olevan laajimmat ja laadukkaimmat mobiilipalvelut, joita käyttäjät arvostavat, mutta asiakastyytyväisyyteen näyttäisi vaikuttavan muutkin seikat kuin mobiilipalvelut, sillä Handelsbankenilla näyttäisi olevan tyytyväisimmät asiakkaat.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen osuus muodostuu digitalisaatiosta, jota tutkitaan tarkemmin eri näkökulmista kuten digitalisaatiosta yhteiskunnassa ja liiketoiminnassa, ja pankkitoiminnasta, jota tarkastellaan useammasta näkökulmasta. Mobiilipankeista sekä tunnuslukusovelluksista on tehty opinnäytetyöhön oma kappaleensa.
Opinnäytetyön tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista tutkimustapaa ja tutkimuksen aineisto on kerätty jo olemassa olevista lähteistä sekä itse tutkimuksen kohteena olevista mobiilipankki- sekä tunnuslukusovelluksista. Kerätyn aineiston pohjalta vertailu pankkien välillä on toteutettu taulukoihin, joista tutkimuksen tulokset selviävät.
Tutkimuksesta selvisi, että Nordea näyttäisi olevan muita tutkimuksessa mukana olevia pankkeja edellä mobiilipalveluiden tarjonnassa. Nordean mobiilipalvelut saivat myös käyttäjiltä parhaimmat arvosanat verrattuna muihin tutkimuksessa mukana oleviin pankkeihin. Danske Bankin mobiilipalveluiden tarjoama oli tutkimuksessa toiseksi laajin ja Handelsbanken tuli vertailussa viimeiseksi. Asiakastyytyväisyyden osalta, jonka osalta aineisto kerättiin EPSI Rating 2020 tutkimuksesta, kuitenkin Handelsbanken pankkina on selkeästi edellä sekä Nordeaa että Danske Bankia. Johtopäätöksenä tuloksista voi vetää sen, että Nordealla näyttäisi olevan laajimmat ja laadukkaimmat mobiilipalvelut, joita käyttäjät arvostavat, mutta asiakastyytyväisyyteen näyttäisi vaikuttavan muutkin seikat kuin mobiilipalvelut, sillä Handelsbankenilla näyttäisi olevan tyytyväisimmät asiakkaat.