Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lukuvuosisuunnitelmallinen ruokakasvatus

Junnila, Sari (2021)

 
Avaa tiedosto
Junnila_Sari.pdf (941.0Kt)
Lataukset: 


Junnila, Sari
2021
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261565
Tiivistelmä
Ruokavalintojen muodostuminen on monisyinen prosessi. Lapsuuden aikana opitut ruuan käytön tavat vaikuttavat aikuisuuteen, niin hyvät kuin epäterveellisetkin tavat. Epäterveellisiä ruuan käytön tapoja on haastavaa muuttaa myöhemmällä iällä. Tavoitteellista on siis pyrkiä muodostamaan lapsuudessa terveellisiä ruuan käytön tapoja.

Tutkimuksella pyritään selvittämään pitkäkestoisen ja järjestelmällisen ruokakasvatuksen vaikutuksia lasten ruokavalintoihin. Kouluruokailussa järjestetyn lukuvuosisuunnitelmallisen ruokakasvatuksen vaikutuksia esittelevässä tutkimuksessa perusajatuksena on tuottaa materiaalia ruokakasvatustoimintaan.

Tutkimustyö etsii lasten ruokavalintoja ohjaavia menetelmiä. Tavoitteena on tuottaa terveellisempiä ruokavalintoja lapsille ja nuorille pitkäkestoisesti. Suunnitelmallisesti järjestetyn ruokakasvatuksen vaikutukset voivat laajasti käyttöönotettuina tuottaa positiivista kehitystä kansanterveydessä.

Ruokakasvatuksen järjestävä taho on ruokapalvelu. Toimintaa järjestetään kou-luruokailussa sisällytettynä ruokailuun. Tutkimustyö tavoittelee ruokakasvatuksen toimintamallia ensisijaisesti ruokapalvelun käyttöön. Kohderyhmänä on alakouluikäiset, toimintamalli on myös sovellettavissa varhaiskasvatuksen käyttöön.

Monikanavainen ruokakasvatus edistää oppimista ja tuottaa terveellisiä ruokavalintoja. Ruokapalvelun tuottama ruokakasvatus tukee opetushenkilöstön tekemää opetustyötä. Lukuvuosisuunnitelmallisen ruokakasvatuksen toimenpide-ehdotus on tämän työn lopputuloksissa. Toimenpide-ehdotuksen toimintamalli on mahdollista ottaa käyttöön matalalla kynnyksellä. Runkona lukuvuosisuunnitelmalle toimii tutkimuksessa kehitetty ruokakasvatuksen vuosikello.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste