Lukuvuosisuunnitelmallinen ruokakasvatus
Junnila, Sari (2021)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261565
Tiivistelmä
Ruokavalintojen muodostuminen on monisyinen prosessi. Lapsuuden aikana opitut ruuan käytön tavat vaikuttavat aikuisuuteen, niin hyvät kuin epäterveellisetkin tavat. Epäterveellisiä ruuan käytön tapoja on haastavaa muuttaa myöhemmällä iällä. Tavoitteellista on siis pyrkiä muodostamaan lapsuudessa terveellisiä ruuan käytön tapoja.
Tutkimuksella pyritään selvittämään pitkäkestoisen ja järjestelmällisen ruokakasvatuksen vaikutuksia lasten ruokavalintoihin. Kouluruokailussa järjestetyn lukuvuosisuunnitelmallisen ruokakasvatuksen vaikutuksia esittelevässä tutkimuksessa perusajatuksena on tuottaa materiaalia ruokakasvatustoimintaan.
Tutkimustyö etsii lasten ruokavalintoja ohjaavia menetelmiä. Tavoitteena on tuottaa terveellisempiä ruokavalintoja lapsille ja nuorille pitkäkestoisesti. Suunnitelmallisesti järjestetyn ruokakasvatuksen vaikutukset voivat laajasti käyttöönotettuina tuottaa positiivista kehitystä kansanterveydessä.
Ruokakasvatuksen järjestävä taho on ruokapalvelu. Toimintaa järjestetään kou-luruokailussa sisällytettynä ruokailuun. Tutkimustyö tavoittelee ruokakasvatuksen toimintamallia ensisijaisesti ruokapalvelun käyttöön. Kohderyhmänä on alakouluikäiset, toimintamalli on myös sovellettavissa varhaiskasvatuksen käyttöön.
Monikanavainen ruokakasvatus edistää oppimista ja tuottaa terveellisiä ruokavalintoja. Ruokapalvelun tuottama ruokakasvatus tukee opetushenkilöstön tekemää opetustyötä. Lukuvuosisuunnitelmallisen ruokakasvatuksen toimenpide-ehdotus on tämän työn lopputuloksissa. Toimenpide-ehdotuksen toimintamalli on mahdollista ottaa käyttöön matalalla kynnyksellä. Runkona lukuvuosisuunnitelmalle toimii tutkimuksessa kehitetty ruokakasvatuksen vuosikello.
Tutkimuksella pyritään selvittämään pitkäkestoisen ja järjestelmällisen ruokakasvatuksen vaikutuksia lasten ruokavalintoihin. Kouluruokailussa järjestetyn lukuvuosisuunnitelmallisen ruokakasvatuksen vaikutuksia esittelevässä tutkimuksessa perusajatuksena on tuottaa materiaalia ruokakasvatustoimintaan.
Tutkimustyö etsii lasten ruokavalintoja ohjaavia menetelmiä. Tavoitteena on tuottaa terveellisempiä ruokavalintoja lapsille ja nuorille pitkäkestoisesti. Suunnitelmallisesti järjestetyn ruokakasvatuksen vaikutukset voivat laajasti käyttöönotettuina tuottaa positiivista kehitystä kansanterveydessä.
Ruokakasvatuksen järjestävä taho on ruokapalvelu. Toimintaa järjestetään kou-luruokailussa sisällytettynä ruokailuun. Tutkimustyö tavoittelee ruokakasvatuksen toimintamallia ensisijaisesti ruokapalvelun käyttöön. Kohderyhmänä on alakouluikäiset, toimintamalli on myös sovellettavissa varhaiskasvatuksen käyttöön.
Monikanavainen ruokakasvatus edistää oppimista ja tuottaa terveellisiä ruokavalintoja. Ruokapalvelun tuottama ruokakasvatus tukee opetushenkilöstön tekemää opetustyötä. Lukuvuosisuunnitelmallisen ruokakasvatuksen toimenpide-ehdotus on tämän työn lopputuloksissa. Toimenpide-ehdotuksen toimintamalli on mahdollista ottaa käyttöön matalalla kynnyksellä. Runkona lukuvuosisuunnitelmalle toimii tutkimuksessa kehitetty ruokakasvatuksen vuosikello.
