Lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistaminen : Lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistaminen siirtymätilanteissa osana yleistä tukea varhaiskasvatuksessa.
Uotila, Heidi (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261555
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistamista siirtymätilanteissa osana yleistä tukea.
Teoriaosuudessa tarkastellaan kirjallisuutta lapsen oman toiminnanohjauksen kehittymisestä, oman toiminnanohjauksen merkityksellisyyttä ja tukikeinoja miten aikuinen pystyy tukemaan lapsen oman toiminnanohjauksen kehittymistä. Yleinen tuki, sen tärkeys ja merkitys kun halutaan erityisesti ennaltaehkäistä suurempien ongelmien syntymistä. Käsitellään myös siirtymätilanteita päiväkodin arjessa ja rutiinien merkitystä ja yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Päiväkodin henkilökunnan sensitiivisyys on tärkeää tuettaessa lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistumista. Lapsilähtöisyys päiväkodin arjessa ja yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää tuettaessa lasta kokonaisvaltaisesti. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään projektin toteutusta päiväkodissa, projektin tuloksia, johtopäätöksiä ja kehittämisideoita.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa toimivia tukikeinoja, interventioiden avulla selvittää tukikeinojen teho ja hyöty, ja näin selvittää toimivia ja pysyviä tukikeinoja päiväkodin arkeen vahvistamaan lapsen omaa toiminnanohjausta niin, että siirtymätilanteet sujuisivat paremmin osana päiväkodin arkea. Tällä tavoin myös tukea myös halutaan päiväkodin henkilökuntaa saamaan arjesta mahdollisimman sujuvaa ja näin helpottaa työn kuormitusta.
Projektin johtopäätöksenä oli, että ei ole yhtä täysin toimivaa tukikeinoa vaan yhdistäessä aikuisen pedagoginen tietotaito, sensitiivisyys, lasten tuntemus ja yhteistyö vanhempien kanssa voidaan parhaiten kehitellä tukimuotoja, joiden avulla voidaan yksilöllisesti tukea lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistumista.
Teoriaosuudessa tarkastellaan kirjallisuutta lapsen oman toiminnanohjauksen kehittymisestä, oman toiminnanohjauksen merkityksellisyyttä ja tukikeinoja miten aikuinen pystyy tukemaan lapsen oman toiminnanohjauksen kehittymistä. Yleinen tuki, sen tärkeys ja merkitys kun halutaan erityisesti ennaltaehkäistä suurempien ongelmien syntymistä. Käsitellään myös siirtymätilanteita päiväkodin arjessa ja rutiinien merkitystä ja yleistä tukea varhaiskasvatuksessa. Päiväkodin henkilökunnan sensitiivisyys on tärkeää tuettaessa lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistumista. Lapsilähtöisyys päiväkodin arjessa ja yhteistyö vanhempien kanssa on tärkeää tuettaessa lasta kokonaisvaltaisesti. Teoriaosuuden jälkeen käsitellään projektin toteutusta päiväkodissa, projektin tuloksia, johtopäätöksiä ja kehittämisideoita.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa toimivia tukikeinoja, interventioiden avulla selvittää tukikeinojen teho ja hyöty, ja näin selvittää toimivia ja pysyviä tukikeinoja päiväkodin arkeen vahvistamaan lapsen omaa toiminnanohjausta niin, että siirtymätilanteet sujuisivat paremmin osana päiväkodin arkea. Tällä tavoin myös tukea myös halutaan päiväkodin henkilökuntaa saamaan arjesta mahdollisimman sujuvaa ja näin helpottaa työn kuormitusta.
Projektin johtopäätöksenä oli, että ei ole yhtä täysin toimivaa tukikeinoa vaan yhdistäessä aikuisen pedagoginen tietotaito, sensitiivisyys, lasten tuntemus ja yhteistyö vanhempien kanssa voidaan parhaiten kehitellä tukimuotoja, joiden avulla voidaan yksilöllisesti tukea lapsen oman toiminnanohjauksen vahvistumista.