"Mitä vauva katsoisi telkkarista, jos saisi itse päättää?": Ylen lasten toimitus ja neuvolatoiminta yhteistyössä
Leskinen, Aleksi (2020)
Leskinen, Aleksi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271584
Tiivistelmä
Ylen Lasten toimituksen kohderyhmä on jo pitkään ollut 3—6-vuotiaat ja heidän vanhempansa. Vuonna 2020 he tahtovat tavoittaa myös alle 3-vuotiaat lapset ja heidän perheensä. Ylen Lasten toimitus tekee laajaa yhteistyötä suomalaisen varhaiskasvatuksen parissa, mutta yhteistyö neuvolatoiminnan kanssa puuttuu.
Tässä opinnäytetyössä haetaan vastausta siihen, kuinka Ylen Lasten toimitus voisi paremmin palvella entistä laajempaa kohderyhmää. Näkökulmia siihen haetaan tutkimalla, millaisia edellytyksiä Ylen Lasten toimituksen ja neuvolatoiminnan väliselle yhteistyölle voisi olla.
Keskeistä opinnäytetyössä on mediakasvatuksellinen näkökulma. Opinnäytetyö toteutettiin monimetodisena kyselynä, johon Tampereen seudun neuvolatoiminnan henkilökunta vastasi. Aineisto analysoitiin samoin monimetodiseen tyyliin. Tulosten mukaan edellytykset yhteistyölle ovat moninaiset, ja tuen tarve mediakasvatukselliseen neuvolatyöhön huomattava.
Opinnäytetyö osoittaa, että esimerkiksi konkreettisen mediakasvatuksellisen toiminnan tuominen ihmisten lähelle ja mediakasvatuksellisen ohjauksen varhaistuminen neuvolahenkilökunnan arjessa voivat tuoda käsitettä tutummaksi, sekä eri osapuolia lähemmäs toisiaan ja laaja-alaisempaan yhteistyöhön.
Tässä opinnäytetyössä haetaan vastausta siihen, kuinka Ylen Lasten toimitus voisi paremmin palvella entistä laajempaa kohderyhmää. Näkökulmia siihen haetaan tutkimalla, millaisia edellytyksiä Ylen Lasten toimituksen ja neuvolatoiminnan väliselle yhteistyölle voisi olla.
Keskeistä opinnäytetyössä on mediakasvatuksellinen näkökulma. Opinnäytetyö toteutettiin monimetodisena kyselynä, johon Tampereen seudun neuvolatoiminnan henkilökunta vastasi. Aineisto analysoitiin samoin monimetodiseen tyyliin. Tulosten mukaan edellytykset yhteistyölle ovat moninaiset, ja tuen tarve mediakasvatukselliseen neuvolatyöhön huomattava.
Opinnäytetyö osoittaa, että esimerkiksi konkreettisen mediakasvatuksellisen toiminnan tuominen ihmisten lähelle ja mediakasvatuksellisen ohjauksen varhaistuminen neuvolahenkilökunnan arjessa voivat tuoda käsitettä tutummaksi, sekä eri osapuolia lähemmäs toisiaan ja laaja-alaisempaan yhteistyöhön.