Sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma The Helsinki Distilling Company -yritykselle
Mäkelä, Veera (2021)
Mäkelä, Veera
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101261569
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on yksi yrityksien tärkeimmistä markkinointiviestinnän kanavista. Se mahdollistaa brändin mukaisen viestinnän ja reaaliaikaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden kanssa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona The Helsinki Distilling Companylle, joka valmistaa väkeviä ja mietoja alkoholijuomia. Työn tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Toimeksiantajan markkinointiviestintämahdollisuudet ovat rajatut, sillä alkoholilaki kieltää väkevien alkoholijuomien markkinoinnin ja rajoittaa mietojen alkoholijuomien markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta toteutettiin vetoketjuperiaatteella. Työssä rajattiin markkinointiviestintäsuunnitelma koskemaan toimeksiantajan sosiaalista mediaa ja keskittyvän brändin sekä brändi-identiteetin luomiseen ja ylläpitoon, sillä toimeksiantajayrityksen ei ole mahdollista markkinoida suurinta osaa tuotteistaan.
Toimeksiantajayrityksen nykytilasta sekä tavoitteista tehtiin kattavat analyysit, ja niiden perusteella muodostettiin segmentit, joille markkinointiviestintä kohdennettiin. Kaikki opinnäytetyössä tehdyt ehdotukset toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median suunnitelmaan perustuvat näille analyyseille ja valituille segmenteille.
Opinnäytetyö toteutettiin 18.9.2020-9.12.2020.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona The Helsinki Distilling Companylle, joka valmistaa väkeviä ja mietoja alkoholijuomia. Työn tavoitteena oli luoda sosiaalisen median markkinointiviestintäsuunnitelma. Toimeksiantajan markkinointiviestintämahdollisuudet ovat rajatut, sillä alkoholilaki kieltää väkevien alkoholijuomien markkinoinnin ja rajoittaa mietojen alkoholijuomien markkinointia.
Opinnäytetyön tietoperusta toteutettiin vetoketjuperiaatteella. Työssä rajattiin markkinointiviestintäsuunnitelma koskemaan toimeksiantajan sosiaalista mediaa ja keskittyvän brändin sekä brändi-identiteetin luomiseen ja ylläpitoon, sillä toimeksiantajayrityksen ei ole mahdollista markkinoida suurinta osaa tuotteistaan.
Toimeksiantajayrityksen nykytilasta sekä tavoitteista tehtiin kattavat analyysit, ja niiden perusteella muodostettiin segmentit, joille markkinointiviestintä kohdennettiin. Kaikki opinnäytetyössä tehdyt ehdotukset toimeksiantajayrityksen sosiaalisen median suunnitelmaan perustuvat näille analyyseille ja valituille segmenteille.
Opinnäytetyö toteutettiin 18.9.2020-9.12.2020.