Virtuaalimyynti B2B-myynnissä
Ilonen, Inno (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ilonen, Inno
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271622
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271622
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä virtuaalimyynti on ja voidaanko virtu- aalimyynnin avulla tehostaa B2B-myyntiä. Työn tarkoituksena on myös selventää lukijalle teknologian kehityksen luomaa myynnin murrosvaihetta B2B-myynnissä. Tutkimus on ajankohtainen, sillä COVID-19 pandemia on vuoden 2020 aikana pakottanut B2B-myyjiä pitämään myyntitapaamisiaan virtuaalisesti.
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen mene- telmällä, joka sallii kaikenlaisten kirjallisten lähteiden käytön opinnäytetyön aineistona. Tutkittu aineisto rajattiin vuosiin 2007-2020, jotta saatiin mahdollisimman tuore ja moder- ni kuva virtuaalimyynnistä.
Virtuaalimyynnin tehokkuuteen liittyvälle tutkimukselle on tarvetta. Nykypäivänä virtuaali- set myyntitapaamiset yleistyvät jatkuvasti, varsinkin COVID-19 pandemian vaikutuksesta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on luoda yhteenveto kirjallisuudesta sekä jo tehdyistä tutkimuksista, jota B2B-myyntityössä työskentelevät henkilöt voivat hyödyntää virtuaali- myynnissään.
Läpikäydyn kirjallisuuden sekä tutkimuksien perusteella virtuaaliset myyntitapaamiset ovat oikein käytettyinä niin uusasiakashankinnassa kuin nykyasiakkaiden palvelemisessa yhtä tehokkaita tai jopa tehokkaampia kuin kasvotusten pidettävät tapaamiset.
Tämä tutkimustyyppinen opinnäytetyö toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen mene- telmällä, joka sallii kaikenlaisten kirjallisten lähteiden käytön opinnäytetyön aineistona. Tutkittu aineisto rajattiin vuosiin 2007-2020, jotta saatiin mahdollisimman tuore ja moder- ni kuva virtuaalimyynnistä.
Virtuaalimyynnin tehokkuuteen liittyvälle tutkimukselle on tarvetta. Nykypäivänä virtuaali- set myyntitapaamiset yleistyvät jatkuvasti, varsinkin COVID-19 pandemian vaikutuksesta. Kirjallisuuskatsauksen tavoitteena on luoda yhteenveto kirjallisuudesta sekä jo tehdyistä tutkimuksista, jota B2B-myyntityössä työskentelevät henkilöt voivat hyödyntää virtuaali- myynnissään.
Läpikäydyn kirjallisuuden sekä tutkimuksien perusteella virtuaaliset myyntitapaamiset ovat oikein käytettyinä niin uusasiakashankinnassa kuin nykyasiakkaiden palvelemisessa yhtä tehokkaita tai jopa tehokkaampia kuin kasvotusten pidettävät tapaamiset.