Toimintakortit johtamisen ja viestinnän tukena häiriötilanteissa: Naantalin kaupungin Ateriapalveluiden valmiussuunnitelma
Inttilä, Tanja (2020)
Inttilä, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101281673
Tiivistelmä
Varautuminen häiriötilanteisiin on erittäin ajankohtainen aihe tänä päivänä. Tutkimuksessa selvitettiin minkälaista tietoa ruokapalveluiden toimialakohtaisessa valmiussuunnitelmassa olevien toimintakorttien pitäisi sisältää, että ne tukisivat mahdollisimman kohdennetusti ruokapalveluiden esimiesasemassa toimivien henkilöiden tarpeita johtamisen ja viestinnän näkökulmasta häiriötilanteissa. Häiriötilanteista keskityttiin ruokapalveluita yleisimmin koskeviin häiriötilanteisiin. Toimeksiantajana toimi Naantalin kaupungin Ateriapalvelut.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tiedonantajien valinnassa käytettiin niin sanottua eliittiotantaa eli haastateltaviksi valikoitiin Naantalin kaupungin Ateriapalveluiden vastuuasemassa työskenteleviä esimiehiä. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi, joista yksi toteutettiin pari-haastatteluna. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä apuna koodausta ja luokittelua.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että häiriötilanteisiin varautuminen ja toimintakortit ovat melko vieras asia Naantalin kaupungin Ateriapalveluissa ja aiheeseen kaivattiin lisää koulutusta. Johtamisen ja viestinnän osa-alueista löytyi paljon hyvää, mutta myös kehitettävää. Viestintään haluttiin lisää selkeyttä työnkuvien osalta ja tehokkuutta toimialojen välille.
Tutkimuksen tuloksia ei voida suoraan hyödyntää muihin ruokapalveluiden tuottajiin, mutta niitä hyödynnetään Naantalin kaupungin Ateriapalveluiden varautumisen kehittämiseen ja henkilöstön työhyvinvoinnin lisäämiseen. Toimintatapoja kehitetään tehokkaammaksi ja toimivimmiksi lisäämällä koulutusta. Jatkotutkimusaiheena nousi esille ruokapalveluiden tehokkuus eli kuinka nopeasti ruokapalvelut pystyvät vastaamaan toiminnan muutoksiin häiriötilanteissa esimerkiksi koulujen etäruokajaon järjestämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistoa kerättiin teemahaastattelujen avulla. Tiedonantajien valinnassa käytettiin niin sanottua eliittiotantaa eli haastateltaviksi valikoitiin Naantalin kaupungin Ateriapalveluiden vastuuasemassa työskenteleviä esimiehiä. Haastatteluja tehtiin yhteensä kuusi, joista yksi toteutettiin pari-haastatteluna. Haastatteluiden jälkeen aineisto litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä apuna koodausta ja luokittelua.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että häiriötilanteisiin varautuminen ja toimintakortit ovat melko vieras asia Naantalin kaupungin Ateriapalveluissa ja aiheeseen kaivattiin lisää koulutusta. Johtamisen ja viestinnän osa-alueista löytyi paljon hyvää, mutta myös kehitettävää. Viestintään haluttiin lisää selkeyttä työnkuvien osalta ja tehokkuutta toimialojen välille.
Tutkimuksen tuloksia ei voida suoraan hyödyntää muihin ruokapalveluiden tuottajiin, mutta niitä hyödynnetään Naantalin kaupungin Ateriapalveluiden varautumisen kehittämiseen ja henkilöstön työhyvinvoinnin lisäämiseen. Toimintatapoja kehitetään tehokkaammaksi ja toimivimmiksi lisäämällä koulutusta. Jatkotutkimusaiheena nousi esille ruokapalveluiden tehokkuus eli kuinka nopeasti ruokapalvelut pystyvät vastaamaan toiminnan muutoksiin häiriötilanteissa esimerkiksi koulujen etäruokajaon järjestämisessä.