Teknologian hyödyntäminen Kangasalan Osuuspankin sisäisessä viestinnässä
Peltonen, Venla (2020)
Peltonen, Venla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202101271611
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen sisäisen viestinnän tilaa ja sähköisten viestintäkanavien merkitystä osana sisäistä viestintää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa yritykselle selvitys sisäisen viestinnän tilasta ja esittää konkreettisia kehitysehdotuksia vies- tinnän kehittämiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin kahta eri menetelmää. Yrityksen kolmelle esimiehelle toteutettiin teema- haastattelut. Kaikki haastattelut toteutettiin marraskuun 2020 aikana. Tämän lisäksi pankin työntekijöille lähetettiin sähköpostitse avoimista kysymyksistä koostuva laadullinen kysely- lomake. Tämä kysely laadittiin Webropol 3.0-ohjelmalla. Laadullisen tutkimuksen lisäksi opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sisäistä viestintää ylei- sesti, viestintäkanavia, viestinnän johtamista sekä viestinnän kehittämistä.
Tutkimuksesta selvisi, että sisäinen viestintä koettiin pankin sisällä lähtökohtaisesti toimi- vaksi. Pääasiallisesti tärkeistä asioista viestitään ja tiedotetaan riittävästi ja tarpeeksi avoi- mesti. Sähköiset viestintäkanavat koettiin tärkeäksi osaksi sisäisen viestinnän toteutta- mista. Erityisesti sen on koettu helpottavan ja nopeuttavan viestintää. Tutkimuksista nousi kuitenkin esiin, että sähköisiä viestintäkanavia pankin sisällä on liikaa, jolloin niiden seuraa- minen työpäivän aikana on todella vaikeaa.
Tutkimuksen pohjalta keskeisimmäksi kehityskohteeksi nousi sähköiset viestintäkanavat, erityisesti Teams ja sen selkiyttäminen. Tutkimuksen pohjalta voidaan tehdä johtopäätök- siä siitä, että sähköiset viestintäkanavat ovat tärkeä lisä sisäisen viestinnän toteuttamiseen. Se ei kuitenkaan korvaa kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin kahta eri menetelmää. Yrityksen kolmelle esimiehelle toteutettiin teema- haastattelut. Kaikki haastattelut toteutettiin marraskuun 2020 aikana. Tämän lisäksi pankin työntekijöille lähetettiin sähköpostitse avoimista kysymyksistä koostuva laadullinen kysely- lomake. Tämä kysely laadittiin Webropol 3.0-ohjelmalla. Laadullisen tutkimuksen lisäksi opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään sisäistä viestintää ylei- sesti, viestintäkanavia, viestinnän johtamista sekä viestinnän kehittämistä.
Tutkimuksesta selvisi, että sisäinen viestintä koettiin pankin sisällä lähtökohtaisesti toimi- vaksi. Pääasiallisesti tärkeistä asioista viestitään ja tiedotetaan riittävästi ja tarpeeksi avoi- mesti. Sähköiset viestintäkanavat koettiin tärkeäksi osaksi sisäisen viestinnän toteutta- mista. Erityisesti sen on koettu helpottavan ja nopeuttavan viestintää. Tutkimuksista nousi kuitenkin esiin, että sähköisiä viestintäkanavia pankin sisällä on liikaa, jolloin niiden seuraa- minen työpäivän aikana on todella vaikeaa.
Tutkimuksen pohjalta keskeisimmäksi kehityskohteeksi nousi sähköiset viestintäkanavat, erityisesti Teams ja sen selkiyttäminen. Tutkimuksen pohjalta voidaan tehdä johtopäätök- siä siitä, että sähköiset viestintäkanavat ovat tärkeä lisä sisäisen viestinnän toteuttamiseen. Se ei kuitenkaan korvaa kasvokkain tapahtuvaa kanssakäymistä.