ICT-asiantuntijoiden houkutteleminen finanssialalle
Pesonen, Anna-Liisa (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102011781
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä kanavaa käyttäen ICT-asiantuntijat
tavoitettaisiin parhaiten, kun työnantaja suunnittelee rekrytointia. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä yrityksen tarjoamat edut tekevät työnantajasta heidän silmissänsä houkuttelevan. Opinnäytetyö suoritetaan toimeksiantona Suomessa toimivalle finanssialan yritykselle ja tutkimustuloksia on tarkoitus käyttää toimeksiantajayrityksen rekrytointiviestinnän kehittämiseen sekä sopivan rekrytointikanavan valitsemiseen ICT-asiantuntijarekrytoinnissa. Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja sen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty lukuisia kirjallisia lähteitä sekä internetsivustoja. Teoriaosuudessa keskiöön nousivat työnantajakuvan- ja brändäyksen merkitys työnantajan houkuttelevuuden näkökulmasta sekä digitaalisen ja sosiaalisen median sovellusten ja verkkosivujen käyttö työnhaussa. Lisäksi tutkimukseen osallistui kahdeksan toimeksiantajayrityksen finanssialan ICT-asiantuntijaa, joille suoritettiin puolistrukturoitu haastattelu marraskuussa 2020. Tutkimustulosten mukaan finanssialan ICT-asiantuntijat arvostavat vakautta monessa muodossa: työsuhteen, työnantajan sekä hyvän palkan osalta. Lisäksi houkutteleva työnantaja tarjoaa mahdollisuuden tehdä ammatillisesti kehittäviä, haastavia ja mielenkiintoisia töitä, joita on mahdollista toteuttaa luovasti sekä monipuolisia teknologioita ja työkaluja käyttäen. Sisällöltään asialliset ja informatiiviset työpaikkailmoitukset toimivat edelleen hyvänä työpaikkailmoituksen runkona, mutta varmempi tapa saavuttaa kilpailtujen ICT-asiantuntijoiden huomio saataisiin siten, että yritykset panostaisivat itse hakijoiden houkutteluun innovatiivisesti ja osoittaisivat näin olevansa hakuprosessin arvoisia. Tutkimustulokset osoittivat LinkedInin olevan ehdottomasti tehokkain työnhakukanava. Työnvälitysyritykset pitävät edelleen pintansa, ja niiden rinnalle on noussut ohjelmointialan kysymys- ja vastaussivusto Stack Overflow, josta voi löytää koodausavun lisäksi työtarjouksia. Redditin r/programming yhteisö, Slackin Koodiklinikka ja muut Tech-aiheiset ryhmät sekä MeetUp olivat suosittuja sovelluksia ja yhteisöjä, mutta niitä käytettiin hieman enemmän vapaa-ajan viettoon kuin työnhakuun. Viihdekäyttöön tarkoitetut Facebook ja Instagram koettiin jo lähtökohtaisesti huonoiksi rekrytointikanaviksi. Podcasteja sekä YouTuben Techaiheisia ohjelmia kulutettiin suhteellisen vähän, mutta niissä saattaisi silti piillä potentiaalia sponsoroinnin osalta, jos halutaan laajemmin markkinoida finanssialaa ICT-työtehtäviä tarjoavana yrityksenä.
Tutkimus tarjosi positiivisia huomioita ICT-asiantuntijoiden suosiossa olevista sosiaalisen
median kanavista, joita toimeksiantajayritys voisi harkita käyttävänsä niin rekrytoinnin kohdentamisessa sekä työnantajakuvan brändäyksessä.
tavoitettaisiin parhaiten, kun työnantaja suunnittelee rekrytointia. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä yrityksen tarjoamat edut tekevät työnantajasta heidän silmissänsä houkuttelevan. Opinnäytetyö suoritetaan toimeksiantona Suomessa toimivalle finanssialan yritykselle ja tutkimustuloksia on tarkoitus käyttää toimeksiantajayrityksen rekrytointiviestinnän kehittämiseen sekä sopivan rekrytointikanavan valitsemiseen ICT-asiantuntijarekrytoinnissa. Opinnäytetyö on tehty laadullisena tutkimuksena ja sen teoreettisena viitekehyksenä on käytetty lukuisia kirjallisia lähteitä sekä internetsivustoja. Teoriaosuudessa keskiöön nousivat työnantajakuvan- ja brändäyksen merkitys työnantajan houkuttelevuuden näkökulmasta sekä digitaalisen ja sosiaalisen median sovellusten ja verkkosivujen käyttö työnhaussa. Lisäksi tutkimukseen osallistui kahdeksan toimeksiantajayrityksen finanssialan ICT-asiantuntijaa, joille suoritettiin puolistrukturoitu haastattelu marraskuussa 2020. Tutkimustulosten mukaan finanssialan ICT-asiantuntijat arvostavat vakautta monessa muodossa: työsuhteen, työnantajan sekä hyvän palkan osalta. Lisäksi houkutteleva työnantaja tarjoaa mahdollisuuden tehdä ammatillisesti kehittäviä, haastavia ja mielenkiintoisia töitä, joita on mahdollista toteuttaa luovasti sekä monipuolisia teknologioita ja työkaluja käyttäen. Sisällöltään asialliset ja informatiiviset työpaikkailmoitukset toimivat edelleen hyvänä työpaikkailmoituksen runkona, mutta varmempi tapa saavuttaa kilpailtujen ICT-asiantuntijoiden huomio saataisiin siten, että yritykset panostaisivat itse hakijoiden houkutteluun innovatiivisesti ja osoittaisivat näin olevansa hakuprosessin arvoisia. Tutkimustulokset osoittivat LinkedInin olevan ehdottomasti tehokkain työnhakukanava. Työnvälitysyritykset pitävät edelleen pintansa, ja niiden rinnalle on noussut ohjelmointialan kysymys- ja vastaussivusto Stack Overflow, josta voi löytää koodausavun lisäksi työtarjouksia. Redditin r/programming yhteisö, Slackin Koodiklinikka ja muut Tech-aiheiset ryhmät sekä MeetUp olivat suosittuja sovelluksia ja yhteisöjä, mutta niitä käytettiin hieman enemmän vapaa-ajan viettoon kuin työnhakuun. Viihdekäyttöön tarkoitetut Facebook ja Instagram koettiin jo lähtökohtaisesti huonoiksi rekrytointikanaviksi. Podcasteja sekä YouTuben Techaiheisia ohjelmia kulutettiin suhteellisen vähän, mutta niissä saattaisi silti piillä potentiaalia sponsoroinnin osalta, jos halutaan laajemmin markkinoida finanssialaa ICT-työtehtäviä tarjoavana yrityksenä.
Tutkimus tarjosi positiivisia huomioita ICT-asiantuntijoiden suosiossa olevista sosiaalisen
median kanavista, joita toimeksiantajayritys voisi harkita käyttävänsä niin rekrytoinnin kohdentamisessa sekä työnantajakuvan brändäyksessä.