Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa : poikkeustilanne ja sen vaikutukset työhyvinvointiin

Korpela, Emmi; Parviainen, Jonna (2021)

 
Avaa tiedosto
Korpela_Emmi_Parviainen_Jonna.pdf (516.8Kt)
Lataukset: 


Korpela, Emmi
Parviainen, Jonna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021832
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli työhyvinvoinnin kokemus normaalitilanteessa ja koronapandemian aiheuttaman poikkeustilanteen aikana sekä poikkeustilanteen vaikutukset koettuun työhyvinvointiin. Tarkoituksena oli kyselyllä kartoittaa erään varhaiskasvatuspalveluja tuottavan yrityksen työntekijöiden kokemusta työhyvinvoinnista sekä poikkeustilanteeksi muodostuneen pandemian vaikutuksia tähän työhyvinvoinnin kokemukseen. Tavoitteena oli myös tuottaa työelämän yhteistyökumppanille vinkkejä siihen, millaisilla asioilla työntekijöiden mielestä voitaisiin vaikuttaa työn tekemiseen ja laatuun sekä mihin tulisi erityisesti panostaa.

Työelämän yhteistyökumppanina toimi varhaiskasvatuspalveluja tarjoavan yrityksen yksiköt määrätyllä alueella. Yksiköitä oli opinnäytetyön aloitusvaiheessa 17, joista jokaiseen kysely lähetettiin. Yrityksen eri yksiköillä on erilaisia painotuksia sekä eri kielillä tarjottua varhaiskasvatustoimintaa. Kyselyyn vastanneiden työntekijöiden joukko koostui sekä varhaiskasvatuksen hoitajista että varhaiskasvatuksen opettajista.

Teoreettisena kehyksenä oli työhyvinvointi. Työssä paneuduttiin tarkemmin siihen, mitä se on ja millaisia erityispiirteitä siihen liittyy varhaiskasvatuksen kentällä. Kyselylomake laadittiin tähän teoriaan pohjautuen.

Kyselyn perusteella normaalitilanteessa varhaiskasvatuksessa työhyvinvoinnin on koettu toteutuvan melko positiivisesti. Erityisesti hyvät henkilöstöjohtajat sekä työyhteisö nousivat kyselyssä esiin työhyvinvoinnin kokemukseen positiivisesti vaikuttavina tekijöinä. Pandemian aiheuttama poikkeustilanne taas vaikutti työhyvinvoinnin kokemiseen negatiivisesti. Normaalioloissa korostuneet negatiiviset tekijät kuten kiire ja resurssien riittämättömyys korostuivat entisestään. Niiden lisäksi muodostui uusia työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä kuten työn epävarmuus. Poikkeusoloissa myös positiiviset asiat korostuivat, erityisesti työyhteisön yhteistyö ja joustavuus. Kehitystoiveina kyselyssä ilmenivät paremmat resurssit ja niiden myötä arjen kiireettömyys, parempi ja laajempi kommunikointi ylemmän tahon ja työntekijöiden välillä sekä aiempaa runsaampi palautteen saanti.

Kaikki ovat joutuneet tekemään kompromisseja koronapandemian vuoksi. Työpaikoilla ne korostuvat erityisesti. Työhyvinvoinnin ylläpitäminen myös poikkeustilanteessa on niin johtajien kuin työntekijöiden etu, josta kaikkien on kannettava vastuu yhteisen hyvän vuoksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste