Ethics and consumer behavior in clothing industry
Mäki-Rahko, Maria; Mesiniemi, Maarit (2011)
Mäki-Rahko, Maria
Mesiniemi, Maarit
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016414
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on ottaa selville onko yrityksen eettisyydellä vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kyseinen aihe valittiin, koska tekijät ovat kiinnostuneita vaate-alasta ja eettisyys on ajankohtainen aihe liike-elämässä ja se voi olla sekä kilpailuetu, että -haitta. Tutkimus toteutettiin, jotta saataisiin selville kuluttajien mielipide alan nykytilasta. Tiedon keräämiseen käytettiin elektronista kyselylomaketta, ja jotta saataisiin yleiskuva kuluttajien mielipiteistä, valittiin kvantitatiivinen tutkimusmetodi.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta toisiinsa liittyvistä kokonaisuuksista. Ensimmäinen osa on eettisyyden teoriaa, toisena on kuluttajakäyttäytymisen perusteita ja kolmantena on tutkimus. Teoriaosuudet selittävät eettisyyden ja kuluttajakäyttäytymisen periaatteita eurooppalaisesta näkökulmasta. Eettisyyden teoria käsittelee yrityksen eri toimintoja, jotka vaikuttavat eettiseen imagoon ja jotka voivat luoda kilpailuedun. Kuluttajakäyttäytymisen teoria esittelee eurooppalaisen kuluttajan ja vallitsevat arvot, asenteet ja tarpeet.
Tutkimuksen yhteenveto osoittaa, että kuluttajat eivät ole tyytyväisiä nykytilanteeseen alalla ja toivovat, että eettisiä tuotteita olisi enemmän saatavilla. Ainoastaan puolet kuluttajista arveli, että yrityksen eettinen imago vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Yritykset voisivat kasvattaa kyseistä kuluttajaryhmää investoimalla enemmän eettisyyteen ja kehittämällä eettistä imagoaan.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta toisiinsa liittyvistä kokonaisuuksista. Ensimmäinen osa on eettisyyden teoriaa, toisena on kuluttajakäyttäytymisen perusteita ja kolmantena on tutkimus. Teoriaosuudet selittävät eettisyyden ja kuluttajakäyttäytymisen periaatteita eurooppalaisesta näkökulmasta. Eettisyyden teoria käsittelee yrityksen eri toimintoja, jotka vaikuttavat eettiseen imagoon ja jotka voivat luoda kilpailuedun. Kuluttajakäyttäytymisen teoria esittelee eurooppalaisen kuluttajan ja vallitsevat arvot, asenteet ja tarpeet.
Tutkimuksen yhteenveto osoittaa, että kuluttajat eivät ole tyytyväisiä nykytilanteeseen alalla ja toivovat, että eettisiä tuotteita olisi enemmän saatavilla. Ainoastaan puolet kuluttajista arveli, että yrityksen eettinen imago vaikuttaa ostokäyttäytymiseen. Yritykset voisivat kasvattaa kyseistä kuluttajaryhmää investoimalla enemmän eettisyyteen ja kehittämällä eettistä imagoaan.