Toiminnallinen luontopolku varhaiskasvatuksessa
Nisula, Mia; Seppälä, Saija; Vaara, Sanna (2020)
Nisula, Mia
Seppälä, Saija
Vaara, Sanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102021841
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja yhteistyökumppanina toimi Vetelin varhaiskasvatuksen päiväkoti Kivitasku. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toiminnallinen iltapäivä yhdessä lasten, huoltajien ja varhaiskasvattajien kesken. Iltapäivän oli tarkoitus samalla toimia yhteisenä kevätjuhlatapahtumana koko päiväkodille. Toiminta toteutettiin metsään luontopolun muodossa ja polulle oli suunniteltu erilaisia toiminta- ja tietopohjaisia pisteitä. Halusimme luoda luonnonläheistä matalankynnyksen toimintaa ja tarjota perheille kokemuksen luonnon voimaannuttavasta vaikutuksesta ja osallisuudesta sekä tarjota mahdollisuuden luo-da uusia sosiaalisia suhteita. Tavoitteena oli lisäksi perheiden yhteisen ajan ja vuorovaikutuksen tukeminen sekä luonnossa liikkumiseen innostaminen. Toiminnan suunnittelu pohjautui vahvasti varhaiskasvatussuunnitelman pedagogisen toiminnan viitekehykseen.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin sekä valtakunnallista että Vetelin kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaa. Rajasimme toiminnalliseen opinnäytetyöhömme tietoperustan lasten ja vanhempien osallisuudesta ja varhaiskasvatuksen pedagogisesta oppimisen alueista sekä ympäristö- ja luontokasvatuksessa.
Keväällä 2020 levisi maailman laajuinen Covid-19 (korona) pandemia, joka asetti Suomen poikkeustilaan ja Suomen hallitus päätti ottaa käyttöön valmiuslain, joka rajoitti yhteisiä kokoontumisia. Tämän johdosta jouduimme muuttamaan suunnitelmiamme ja rajaamaan vanhemmat pois toiminnallisesta iltapäivästä. Lopulta toteutimme toiminnallisen luontopolun aamupäivällä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kesken. Vanhempien osallisuus jäi toiminnallisesta osuudesta toteutumatta.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä käytettiin sekä valtakunnallista että Vetelin kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaa. Rajasimme toiminnalliseen opinnäytetyöhömme tietoperustan lasten ja vanhempien osallisuudesta ja varhaiskasvatuksen pedagogisesta oppimisen alueista sekä ympäristö- ja luontokasvatuksessa.
Keväällä 2020 levisi maailman laajuinen Covid-19 (korona) pandemia, joka asetti Suomen poikkeustilaan ja Suomen hallitus päätti ottaa käyttöön valmiuslain, joka rajoitti yhteisiä kokoontumisia. Tämän johdosta jouduimme muuttamaan suunnitelmiamme ja rajaamaan vanhemmat pois toiminnallisesta iltapäivästä. Lopulta toteutimme toiminnallisen luontopolun aamupäivällä lasten ja päiväkodin henkilökunnan kesken. Vanhempien osallisuus jäi toiminnallisesta osuudesta toteutumatta.