"Näyttö käyttöön" -koulutusmalli
Sjelvgren, Maarit (2011)
Sjelvgren, Maarit
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916254
Tiivistelmä
Kehittämisprojektin tarkoituksena oli tuottaa koulutusmalli,
jossa näyttöön perustuva tieto siirtyy käytäntöön. Mallin tuottamisessa näkökulmana oli potilaskeskeisyys
kosketuseristysosastolla. Tässä kehittämisprojektissa tutkimustehtävinä ovat, miten hoitajat kokevat potilaskeskeisyyden ennen koulutusta ja sen jälkeen.
Kehittämisprojekti liittyy itsenäisenä osana jo loppuneeseen EHYEKS- hankkeeseen (2008 – 2010). EHYEKS- hankkeen aikana suoritettiin hoitohenkilökunnalle potilaskeskeisyyskysely vuonna 2009 Kaskenlinnan sairaalan kosketuseristysosastolla.
Kehittämisprojektissa toteutettiin interventiotutkimus: alkukyselyn valmis data analysoitiin ja selvitettiin hoitajien ammatillista asennetta iäkkään potilaan hoitamisessa, iäkkään potilaan toimintakyvyn ja hoidon tarpeen arvioinnissa, hoitotyön tavoitetta ja potilaan hoitamista sekä hoidon arviointia sekä hoitajien käsityksiä potilaskeskeisyydestä Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kosketuseristysosastolla.
Kyselylomakkeen aihealueista tehtiin kirjallisuuskatsaus ja järjestettiin hoitohenkilökunnalle koulutusta osastotunneilla. Koulutusten jälkeen suoritettiin uusintakysely, joka tehtiin samalla kyselylomakkeella. Uusintakyselyssä maalis- huhtikuun vaihteessa 2011 selvitettiin, miten koulutus on vaikuttanut.
Alkukyselyn tulosten perusteella hoitajien ammatilliseen asenteeseen hoitopäätöksen tekemisessä, potilaiden ja omaisten kohtelussa sekä hoitotyön tuloksien vastuusta tarvittiin koulutusta. Iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointiin tarvittiin keinoja, kokonaisuutena hoitotyön prosessiin tarkennusta sekä potilaskeskeisyyden käsitteiden ja merkityksen selventämistä. Interventiossa tuotiin näyttöön perustuva tieto hoitotyöntekijöille sekä sanallisesti että kirjallisesti osastonhoitajan kautta.
Uusintakyselyn perusteella ajankohtaisia kehittämistarpeita löytyi hoitohenkilökunnan oppimisen ja osaamisen näkökulmasta tuotteistamisosaamiseen, taloudellisuusnäkökulmasta tilauskäytännön täsmentämiseen, asiakasnäkökulmasta omaisyhteistyöhön osaamishaasteina vuorovaikutus-, viestintä- ja sosiaaliset taidot ja prosessinäkökulmasta hoitotyön prosessin hallintaan. Koulutusmallissa hoitajien edellytetään osaavan käyttää ja soveltaa tutkimukseen perustuvaa tietoa käytännön hoitotyössä.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi ”Näyttö käyttöön”-koulutusmalli.
jossa näyttöön perustuva tieto siirtyy käytäntöön. Mallin tuottamisessa näkökulmana oli potilaskeskeisyys
kosketuseristysosastolla. Tässä kehittämisprojektissa tutkimustehtävinä ovat, miten hoitajat kokevat potilaskeskeisyyden ennen koulutusta ja sen jälkeen.
Kehittämisprojekti liittyy itsenäisenä osana jo loppuneeseen EHYEKS- hankkeeseen (2008 – 2010). EHYEKS- hankkeen aikana suoritettiin hoitohenkilökunnalle potilaskeskeisyyskysely vuonna 2009 Kaskenlinnan sairaalan kosketuseristysosastolla.
Kehittämisprojektissa toteutettiin interventiotutkimus: alkukyselyn valmis data analysoitiin ja selvitettiin hoitajien ammatillista asennetta iäkkään potilaan hoitamisessa, iäkkään potilaan toimintakyvyn ja hoidon tarpeen arvioinnissa, hoitotyön tavoitetta ja potilaan hoitamista sekä hoidon arviointia sekä hoitajien käsityksiä potilaskeskeisyydestä Turun kaupungin sosiaali- ja terveystoimen kosketuseristysosastolla.
Kyselylomakkeen aihealueista tehtiin kirjallisuuskatsaus ja järjestettiin hoitohenkilökunnalle koulutusta osastotunneilla. Koulutusten jälkeen suoritettiin uusintakysely, joka tehtiin samalla kyselylomakkeella. Uusintakyselyssä maalis- huhtikuun vaihteessa 2011 selvitettiin, miten koulutus on vaikuttanut.
Alkukyselyn tulosten perusteella hoitajien ammatilliseen asenteeseen hoitopäätöksen tekemisessä, potilaiden ja omaisten kohtelussa sekä hoitotyön tuloksien vastuusta tarvittiin koulutusta. Iäkkään potilaan toimintakyvyn arviointiin tarvittiin keinoja, kokonaisuutena hoitotyön prosessiin tarkennusta sekä potilaskeskeisyyden käsitteiden ja merkityksen selventämistä. Interventiossa tuotiin näyttöön perustuva tieto hoitotyöntekijöille sekä sanallisesti että kirjallisesti osastonhoitajan kautta.
Uusintakyselyn perusteella ajankohtaisia kehittämistarpeita löytyi hoitohenkilökunnan oppimisen ja osaamisen näkökulmasta tuotteistamisosaamiseen, taloudellisuusnäkökulmasta tilauskäytännön täsmentämiseen, asiakasnäkökulmasta omaisyhteistyöhön osaamishaasteina vuorovaikutus-, viestintä- ja sosiaaliset taidot ja prosessinäkökulmasta hoitotyön prosessin hallintaan. Koulutusmallissa hoitajien edellytetään osaavan käyttää ja soveltaa tutkimukseen perustuvaa tietoa käytännön hoitotyössä.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi ”Näyttö käyttöön”-koulutusmalli.