Näytteilleasettajaksi ruokatapahtumaan : opas pienyrityksille
Piesala, Ristomatti (2011)
Piesala, Ristomatti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun T&K&I -yksikön Aitoja Makuja ja Elinvoimaa -koulutushanke. Työn tavoitteena oli laatia ruokatapahtumaan osallistujan opas elintarvikealan pienyrittäjille. Oppaan on tarkoitus edistää mikroyrittäjien tietoisuutta ruokatapahtumien mahdollisuuksista ja kannustaa osallistumaan niihin.
Opas toteutettiin käyttämällä kolmea erilaista tiedonhankintamenetelmää. Tapahtumien ja tapahtumaosaston toteutuksesta on kirjallista tietoa, keskisuomalaisilta yrittäjiltä hankittiin tietoa kyselytutkimuksella sekä palautteella ja käytännön kokemuksia antoi Herkkujen Suomi 2011 -ruokatapahtuma, josta saatiin osallistuvan tutkimuksen tietoa. Kyselytutkimuksessa saatiin yhteensä 59 vastausta. Yrittäjistä noin 55 % arvioi ruokatapahtumaan osallistujan oppaan tarpeelliseksi ja reilu kolmannes hieman tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Herkkujen Suomi 2011 -ruokatapahtuman Keski-Suomen osaston suunnittelua ja toteutusta käytettiin mittarina hyvästä tapahtumaosastosta ja yrittäjien suhtautumisesta ruokatapahtumiin. Mukaan lähteneiden yrittäjien mielestä ruokatapahtumat ovat mainioita myynti- ja markkinointikanavia elintarvikeyrittäjille ja suurin osa heistä olisi valmis osallistumaan vastaavanlaiseen tapahtumaan myös jatkossa.
Valmiista oppaasta tuli käytännönläheinen ja visuaalisesti kiinnostava. Sen työkirjamainen muoto mahdollistaa yrittäjän pohdiskelun ja asioiden kirjaamisen oppaaseen. Tällä tavoin opas toimii yrittäjän sen täytettyä suunnitelmana ruokatapahtumaan osallistumisesta. Opas etenee loogisesti suunnitteluvaiheesta toteutukseen ja sen kautta jälkitoimenpiteisiin.
Elintarvikealan mikroyritykset hyötyvät valtakunnallisesti ruokatapahtumaan osallistujan oppaasta. Myös ruokatapahtumien organisoijat pystyvät oppaan avulla ajattelemaan tapahtumaa pienyrittäjien kannalta ja suunnittelemaan tapahtumia käyttäjälähtöisesti.
Opas toteutettiin käyttämällä kolmea erilaista tiedonhankintamenetelmää. Tapahtumien ja tapahtumaosaston toteutuksesta on kirjallista tietoa, keskisuomalaisilta yrittäjiltä hankittiin tietoa kyselytutkimuksella sekä palautteella ja käytännön kokemuksia antoi Herkkujen Suomi 2011 -ruokatapahtuma, josta saatiin osallistuvan tutkimuksen tietoa. Kyselytutkimuksessa saatiin yhteensä 59 vastausta. Yrittäjistä noin 55 % arvioi ruokatapahtumaan osallistujan oppaan tarpeelliseksi ja reilu kolmannes hieman tarpeelliseksi.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Herkkujen Suomi 2011 -ruokatapahtuman Keski-Suomen osaston suunnittelua ja toteutusta käytettiin mittarina hyvästä tapahtumaosastosta ja yrittäjien suhtautumisesta ruokatapahtumiin. Mukaan lähteneiden yrittäjien mielestä ruokatapahtumat ovat mainioita myynti- ja markkinointikanavia elintarvikeyrittäjille ja suurin osa heistä olisi valmis osallistumaan vastaavanlaiseen tapahtumaan myös jatkossa.
Valmiista oppaasta tuli käytännönläheinen ja visuaalisesti kiinnostava. Sen työkirjamainen muoto mahdollistaa yrittäjän pohdiskelun ja asioiden kirjaamisen oppaaseen. Tällä tavoin opas toimii yrittäjän sen täytettyä suunnitelmana ruokatapahtumaan osallistumisesta. Opas etenee loogisesti suunnitteluvaiheesta toteutukseen ja sen kautta jälkitoimenpiteisiin.
Elintarvikealan mikroyritykset hyötyvät valtakunnallisesti ruokatapahtumaan osallistujan oppaasta. Myös ruokatapahtumien organisoijat pystyvät oppaan avulla ajattelemaan tapahtumaa pienyrittäjien kannalta ja suunnittelemaan tapahtumia käyttäjälähtöisesti.