Keskusta-alueiden pysäköintitilaongelmien ratkaisuvaihtoehdot
Paananen, Raimo (2011)
Paananen, Raimo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016360
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitetään kirjallisuudessa raportoituja ratkaisumalleja, joiden toteuttamisella voidaan tarvittaessa pyrkiä vähentämään kaupunkien keskusta-alueille suuntautuvan pysäköinnin tilantarvetta ja/tai pysäköintitarvetta.
Pysäköintitilaa ei useinkaan voida rakentaa enää keskusta-alueille lisää, joten keskusta-alueiden olisi useimmissa tapauksissa kyettävä toimimaan alueen nykyisellä pysäköintikapasiteetilla. Tarpeeseen nähden liian vähäinen pysäköintikapasiteetti aiheuttaa kyseisellä alueella asuville, siellä työskenteleville ja siellä vieraileville ihmisille yleensä ongelmia.
Pysäköinti voidaan luokitella esimerkiksi sen ajallisen keston ja pysäköintiajankohdan perusteella erilaisiin luokkiin. Asukaspysäköinti, työpaikkapysäköinti ja asiointipysäköinti ovat tyypiltään selkeästi erilaisia ja pysäköintijärjestelyjä kehitettäessä olisi otettava huomioon näiden luokkien väliset erot ja tarpeet.
Kehitettäessä pysäköinnin järjestelyjä olisi pidettävä mielessä se seikka, että ei ole olemassa yhtä mallia minkä avulla voidaan onnistuneesti vähentää pysäköinnin tilantarvetta ja pysäköintitarvetta tietyillä alueilla. Työssä viitatut lähteet toteavat, että jokaisella alueella on omia pysäköintiin liittyviä erityispiirteitä, eikä toisaalla toimivaksi osoittautunut malli toimi välttämättä lainkaan, jos se siirretään sellaisenaan toiselle alueelle.
Pysäköinnin tilantarvetta ja pysäköintitarvetta voidaan vähentää eri pysäköintiluokissa eri menetelmin, mutta silti jokaisella pysäköijällä on omat yksilölliset tarpeet. Tilankäyttöä kehitettäessä olisikin kyettävä löytämään sellaisia keinoja, jotka aiheuttavat alueella toimiville ihmisille mahdollisimman vähän haittaa. Työssä esitellään arvioita erilaisista ratkaisumalleista, joita voidaan tarvittaessa soveltaa Jyväskylässä Lutakon alueella.
Pysäköintitilaa ei useinkaan voida rakentaa enää keskusta-alueille lisää, joten keskusta-alueiden olisi useimmissa tapauksissa kyettävä toimimaan alueen nykyisellä pysäköintikapasiteetilla. Tarpeeseen nähden liian vähäinen pysäköintikapasiteetti aiheuttaa kyseisellä alueella asuville, siellä työskenteleville ja siellä vieraileville ihmisille yleensä ongelmia.
Pysäköinti voidaan luokitella esimerkiksi sen ajallisen keston ja pysäköintiajankohdan perusteella erilaisiin luokkiin. Asukaspysäköinti, työpaikkapysäköinti ja asiointipysäköinti ovat tyypiltään selkeästi erilaisia ja pysäköintijärjestelyjä kehitettäessä olisi otettava huomioon näiden luokkien väliset erot ja tarpeet.
Kehitettäessä pysäköinnin järjestelyjä olisi pidettävä mielessä se seikka, että ei ole olemassa yhtä mallia minkä avulla voidaan onnistuneesti vähentää pysäköinnin tilantarvetta ja pysäköintitarvetta tietyillä alueilla. Työssä viitatut lähteet toteavat, että jokaisella alueella on omia pysäköintiin liittyviä erityispiirteitä, eikä toisaalla toimivaksi osoittautunut malli toimi välttämättä lainkaan, jos se siirretään sellaisenaan toiselle alueelle.
Pysäköinnin tilantarvetta ja pysäköintitarvetta voidaan vähentää eri pysäköintiluokissa eri menetelmin, mutta silti jokaisella pysäköijällä on omat yksilölliset tarpeet. Tilankäyttöä kehitettäessä olisikin kyettävä löytämään sellaisia keinoja, jotka aiheuttavat alueella toimiville ihmisille mahdollisimman vähän haittaa. Työssä esitellään arvioita erilaisista ratkaisumalleista, joita voidaan tarvittaessa soveltaa Jyväskylässä Lutakon alueella.