Turun AMK:n hammashoitola Ruisklinikka-Studentalin terveyden edistämisen viitekehys
Karhuvaara, Riikka; Räikkälä, Vilma (2011)
Karhuvaara, Riikka
Räikkälä, Vilma
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916252
Tiivistelmä
Terveyden edistäminen on keskeisessä osassa suuhygienistin työssä. Hammashuollon asiakkaat kokevat kaikista suun terveydenhuollon ammattiryhmistä suuhygienistien olevan tärkeimmässä asemassa suun terveyden edistämisessä. Suuhygienistien toteuttamaa terveyden edistämistä tulee ohjeistaa, jotta siitä tulisi entistä tehokkaampaa ja potilaskeskeisempää.
Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat toteuttavat osan ohjatusta harjoittelusta työtoiminnan muodossa Turun AMK:n hammashoitola Ruisklinikka-Studentalissa. Studental kuuluu Turun kaupungin hammashuollon alaisuuteen, jolloin Studentalin potilaat kuuluvat Turun hammashuollon piiriin. Studentalin työtoimintaa ohjaavat kolme toiminnan periaatetta, jotka ovat opiskelijan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen edistäminen opetussuunnitelman tavoitteita noudattaen, toiminta-alueen, eli Turun kaupungin väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja työtoiminnan kehittäminen yhdessä työelämän ja yliopiston kanssa yritystoiminnan ja moniammatillisen toiminnan suuntaan. Studentalissa tapahtuvalle terveyden edistämiselle ei ole tehty terveyden edistämisen ohjeistusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen ja soveltavan tutkimuksen avulla voimavaraistumiseen perustuva terveyden edistämisen teoreettinen viitekehys Studental-työtoiminnan suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön. Viitekehys perustuu terveyden edistämisen promootio–näkökulmaan. Sen haluttiin tukevan potilaan voimavaraistumista ja sen vuoksi terveyden edistämisen näkökulmaksi valittiin motivoiva haastattelu. Tulos muodostettiin kirjallisuuskatsauksen ja motivoivan haastattelun teorian avulla. Motivoiva haastattelu soveltuu hyvin nykyajan terveyden edistämiseen, sillä terveyden edistämisessä vaaditaan usein potilaan terveyskäyttäytymisen muutosta. Motivoivalla haastattelulla pyritään herättelemään potilaan sisällä uinuvaa motivaatiota.
Studentalin terveyden edistämisen viitekehykseen valittiin viisi eri motivoivan haastattelun mukaisen terveyden edistämisen aihealuetta: motivoivan haastattelun periaatteet, kommunikaatio, muutospuhe, myönteisyys ja tavoitteellisuus (Liite 1 ja 3), joiden alle kerättiin motivoivan haastattelun teoriaa ja käytännön esimerkkejä. Aihealueet ovat oleellisia terveyden edistämisen prosessin kannalta.
Turun ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijat toteuttavat osan ohjatusta harjoittelusta työtoiminnan muodossa Turun AMK:n hammashoitola Ruisklinikka-Studentalissa. Studental kuuluu Turun kaupungin hammashuollon alaisuuteen, jolloin Studentalin potilaat kuuluvat Turun hammashuollon piiriin. Studentalin työtoimintaa ohjaavat kolme toiminnan periaatetta, jotka ovat opiskelijan oppimisen ja ammatillisen kehittymisen edistäminen opetussuunnitelman tavoitteita noudattaen, toiminta-alueen, eli Turun kaupungin väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja työtoiminnan kehittäminen yhdessä työelämän ja yliopiston kanssa yritystoiminnan ja moniammatillisen toiminnan suuntaan. Studentalissa tapahtuvalle terveyden edistämiselle ei ole tehty terveyden edistämisen ohjeistusta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kirjallisuuskatsauksen ja soveltavan tutkimuksen avulla voimavaraistumiseen perustuva terveyden edistämisen teoreettinen viitekehys Studental-työtoiminnan suuhygienistiopiskelijoiden käyttöön. Viitekehys perustuu terveyden edistämisen promootio–näkökulmaan. Sen haluttiin tukevan potilaan voimavaraistumista ja sen vuoksi terveyden edistämisen näkökulmaksi valittiin motivoiva haastattelu. Tulos muodostettiin kirjallisuuskatsauksen ja motivoivan haastattelun teorian avulla. Motivoiva haastattelu soveltuu hyvin nykyajan terveyden edistämiseen, sillä terveyden edistämisessä vaaditaan usein potilaan terveyskäyttäytymisen muutosta. Motivoivalla haastattelulla pyritään herättelemään potilaan sisällä uinuvaa motivaatiota.
Studentalin terveyden edistämisen viitekehykseen valittiin viisi eri motivoivan haastattelun mukaisen terveyden edistämisen aihealuetta: motivoivan haastattelun periaatteet, kommunikaatio, muutospuhe, myönteisyys ja tavoitteellisuus (Liite 1 ja 3), joiden alle kerättiin motivoivan haastattelun teoriaa ja käytännön esimerkkejä. Aihealueet ovat oleellisia terveyden edistämisen prosessin kannalta.