Puhu nyt -kampanjan sopivuus Facebookiin
Glad, Julia (2011)
Glad, Julia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515616
Tiivistelmä
Markkinointi on viime vuosien aikana muuttunut radikaalisti ja muutos on moniulotteisempi kuin esimerkiksi siirtyminen radion aikakaudesta televisioon. Internet nousee keskeisimmäksi markkinoinnin välineeksi ja näin ollen markkinointiajattelua täytyy muuttaa uusia mahdollisuuksia hyödyntäväksi. Keskeisin muutos on Internetin aikaansaama uudenlainen läpinäkyvyys. Tämä tarkoittaa sitä, että Internetin ansiosta kuluttajat omaavat tietoa, vaikutuskanavia ja valtaa, jota heillä ei aikaisemmin ole ollut. Läpinäkyvyys on toistuva termi aihetta käsittelevässä kirjallisuudessa, kun puhutaan yritysten onnistuvasta osallistumisesta Internetin sosiaalisissa kanavissa.
Tämän tutkimuksen aiheena on hyväntekeväisyysmarkkinointikampanjan sopivuus Facebookiin. Teoriaosuudet käsittelevät aiheita markkinointiviestinnän digitalisoitumisesta ja sosiaalisen median sisällyttämisestä yrityksen toimintaan. Kohdeyritys halusi saada selville yhteisöpalvelu Facebookin sopivuuden hyväntekeväisyyskampanjan viestintäkanavana. Työssä haluttiin saada selville, kuinka nopeasti, kuinka monelle ihmiselle ja millä resursseilla kampanja leviäisi Facebookin avulla. Tutkimuksen perusjoukkona oli Annan etuasiakkaat, eli kestotilaajat, sekä tutkittavan kampanjan Facebook-sivuston jäsenet. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kvantitatiivisella kyselyllä ja vastaaja kato oli 85 %. Otos oli suuruudeltaan 292 henkilöä. Analyysimenetelmänä toimivat lineaarinen regressio sekä edelleen korrespondenssianalyysi.
Tutkimustulosten perusteella kampanja sopii Facebookin ja sitä on mielenkiintoista seurata. Vaikka sosiaalinen media ja juuri Facebook todettiin tutkittavalle kampanjalle oikeiksi viestintäkanaviksi, kampanja ei lähtenyt leviämään niin nopeasti ja niin usealle ihmiselle kuin olisi ollut mahdollista. Facebookista ja sosiaalisesta mediasta on ohjeita, kuinka yritys, brändi tai kampanja voi todennäköisemmin näissä alueissa menestyä. Tutkitulla kampanjalla on potentiaalia menestyä Facebookissa, mutta sitä varten yrityksen tulee käyttää hyväksi tähän tutkimukseen kerättyjä onnistuneen osallistumisen ohjeita.
Tämän tutkimuksen aiheena on hyväntekeväisyysmarkkinointikampanjan sopivuus Facebookiin. Teoriaosuudet käsittelevät aiheita markkinointiviestinnän digitalisoitumisesta ja sosiaalisen median sisällyttämisestä yrityksen toimintaan. Kohdeyritys halusi saada selville yhteisöpalvelu Facebookin sopivuuden hyväntekeväisyyskampanjan viestintäkanavana. Työssä haluttiin saada selville, kuinka nopeasti, kuinka monelle ihmiselle ja millä resursseilla kampanja leviäisi Facebookin avulla. Tutkimuksen perusjoukkona oli Annan etuasiakkaat, eli kestotilaajat, sekä tutkittavan kampanjan Facebook-sivuston jäsenet. Tutkimus toteutettiin sähköisellä kvantitatiivisella kyselyllä ja vastaaja kato oli 85 %. Otos oli suuruudeltaan 292 henkilöä. Analyysimenetelmänä toimivat lineaarinen regressio sekä edelleen korrespondenssianalyysi.
Tutkimustulosten perusteella kampanja sopii Facebookin ja sitä on mielenkiintoista seurata. Vaikka sosiaalinen media ja juuri Facebook todettiin tutkittavalle kampanjalle oikeiksi viestintäkanaviksi, kampanja ei lähtenyt leviämään niin nopeasti ja niin usealle ihmiselle kuin olisi ollut mahdollista. Facebookista ja sosiaalisesta mediasta on ohjeita, kuinka yritys, brändi tai kampanja voi todennäköisemmin näissä alueissa menestyä. Tutkitulla kampanjalla on potentiaalia menestyä Facebookissa, mutta sitä varten yrityksen tulee käyttää hyväksi tähän tutkimukseen kerättyjä onnistuneen osallistumisen ohjeita.