Sisäisen viestinnän kehittäminen työvoimaa välittävässä yrityksessä
Pajuluoma, Silja (2011)
Pajuluoma, Silja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116647
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli sisäisen viestinnän kehittäminen sekä oppaan laatiminen vuokratyövoimaa välittävälle yritykselle. Toimeksiantajayritys välittää työvoimaa suurteollisuusyritysten projekteihin ulkomaille. Toiminta on kasvanut viime vuosina ja sen vuoksi sisäisen viestinnän kehittäminen on ajankohtaista. Haasteita sisäiseen viestintään tuovat hajautunut organisaatio sekä projektiluontoiset työt ulkomailla. Näistä syistä johtuen myös toiminnan muutokset ovat hyvin nopeita.
Teoreettinen viitekehys koostui sisäisestä viestinnästä, joka pitää sisällään viestintävastuut, työnantajamaineen, esimiesviestinnän, kanavat ja keinot sekä viestintätyytyväisyyden. Myös kriisiviestintää käsiteltiin. Samoista aiheista koostuivat myös haastattelujen teemat.
Työssä käytettiin tiedonkeruumenetelminä teemahaastatteluja sekä ryhmäkeskustelua. Teemahaastattelujen avulla haluttiin saada tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta sekä kehittämiskohteista. Ryhmäkeskustelu pohjautui enimmäkseen kehittämiskohteisiin.
Haastatteluissa kerätyn aineiston pohjalta yritykselle laadittiin opas sisäiseen viestintään. Opas pitää sisällään ohjeistuksia käytännön viestimiseen. Haastatteluissa esiin nousseita kehittämiskohteita käsiteltiin oppaassa. Kehittämiskohteita olivat toimenpidesuunnitelma, vastuut, palaverikäytännöt, tiedottaminen, sähköpostin ja puhelimen käyttö, raportointi, työnantajamaine sekä kriisiviestintä.
Teoreettinen viitekehys koostui sisäisestä viestinnästä, joka pitää sisällään viestintävastuut, työnantajamaineen, esimiesviestinnän, kanavat ja keinot sekä viestintätyytyväisyyden. Myös kriisiviestintää käsiteltiin. Samoista aiheista koostuivat myös haastattelujen teemat.
Työssä käytettiin tiedonkeruumenetelminä teemahaastatteluja sekä ryhmäkeskustelua. Teemahaastattelujen avulla haluttiin saada tietoa sisäisen viestinnän nykytilasta sekä kehittämiskohteista. Ryhmäkeskustelu pohjautui enimmäkseen kehittämiskohteisiin.
Haastatteluissa kerätyn aineiston pohjalta yritykselle laadittiin opas sisäiseen viestintään. Opas pitää sisällään ohjeistuksia käytännön viestimiseen. Haastatteluissa esiin nousseita kehittämiskohteita käsiteltiin oppaassa. Kehittämiskohteita olivat toimenpidesuunnitelma, vastuut, palaverikäytännöt, tiedottaminen, sähköpostin ja puhelimen käyttö, raportointi, työnantajamaine sekä kriisiviestintä.