Mielenterveyskuntoutujien ja omaisten tyytyväisyystutkimus : palveluiden laatu Palveluyhteisö Entitas Oy:ssä
Mikkola, Salla (2011)
Mikkola, Salla
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116704
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa asiakas- ja omaistyytyväisyystutkimus Palveluyhteisö Entitas Oy:ssä. Tutkimustehtävänä oli selvittää Palveluyhteisö Entitas Oy:n asiakkaiden ja omaisten tyytyväisyys palveluihin sekä omaisten tyytyväisyys yhteistyöhön Palveluyhteisö Entitaksen kanssa.
Tutkimuksessa selvitettiin mihin asiakkaat ja omaiset Palveluyhteisö Entitas Oy:n palveluissa ovat tyytyväisiä ja missä asioissa asiakkaiden ja omaisten mielestä olisi kehitettävää. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisena omaiset kokevat yhteistyön Palveluyhteisö Entitas Oy:n kanssa ja millaista yhteistyötä omaiset toivoisivat.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä osalta asumispalvelun asiakkailta strukturoidulla haastattelulla. Asiakkaiden ja omaisten kyselyt koostuivat osittain samoista teemoista sekä kysymyksistä. Kyselyjen teemoja olivat asuminen, kotikäynnit, toiminta, tiedotus, tuen saaminen, kohtelu, ammattitaito, yhteisö ja yhteisöllisyys sekä yhteistyö. Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 asiakasta sekä 10 omaista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekyhyksessä käsitellään mielenterveyttä, mielenterveyden häiriöitä, mielenterveyskuntoutusta sekä mielenterveyspalveluita. Opinnäytetyössä käsitellään myös laatua.
Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Palveluyhteisö Entitaksen palveluihin. Myös omaiset olivat pääosin tyytyväisiä palveluihin sekä yhteistyöhön Entitaksen kanssa. Tyytyväisimpiä asiakkaat ja omaiset olivat kohteluun. Yhteistyöhön omaiset kaipasivat esimerkiksi enemmän yhteisiä keskusteluhetkiä asiakkaan, työntekijän ja omaisen kesken.
Tutkimuksessa selvitettiin mihin asiakkaat ja omaiset Palveluyhteisö Entitas Oy:n palveluissa ovat tyytyväisiä ja missä asioissa asiakkaiden ja omaisten mielestä olisi kehitettävää. Tutkimuksessa selvitettiin myös millaisena omaiset kokevat yhteistyön Palveluyhteisö Entitas Oy:n kanssa ja millaista yhteistyötä omaiset toivoisivat.
Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeilla sekä osalta asumispalvelun asiakkailta strukturoidulla haastattelulla. Asiakkaiden ja omaisten kyselyt koostuivat osittain samoista teemoista sekä kysymyksistä. Kyselyjen teemoja olivat asuminen, kotikäynnit, toiminta, tiedotus, tuen saaminen, kohtelu, ammattitaito, yhteisö ja yhteisöllisyys sekä yhteistyö. Tutkimukseen osallistui yhteensä 21 asiakasta sekä 10 omaista.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekyhyksessä käsitellään mielenterveyttä, mielenterveyden häiriöitä, mielenterveyskuntoutusta sekä mielenterveyspalveluita. Opinnäytetyössä käsitellään myös laatua.
Tutkimuksen mukaan asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Palveluyhteisö Entitaksen palveluihin. Myös omaiset olivat pääosin tyytyväisiä palveluihin sekä yhteistyöhön Entitaksen kanssa. Tyytyväisimpiä asiakkaat ja omaiset olivat kohteluun. Yhteistyöhön omaiset kaipasivat esimerkiksi enemmän yhteisiä keskusteluhetkiä asiakkaan, työntekijän ja omaisen kesken.