Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Herra Hakkaraisen talon suuri seikkailu

Rautanen, Satu (2011)

 
Avaa tiedosto
rautanen_satu.pdf (1.639Mt)
Lataukset: 


Rautanen, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011113016603
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kohteena olivat Muistolan päiväkodin lapset ja Herra Hakkaraisen talo Sastamalan Vammalassa, joka koostuu kirjailija Mauri Kunnaksen tuotantoon liittyvistä tarinoista. Herra Hakkaraisen talossa pääsee tutustumaan Kaikkien aikojen avaruuteen, Kuningas Artturin ritarien matkaan, Koiramäen lapset kaupunkimiljöö-seen sekä Koirien Kalevalaan. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia, miten Herra Hakkaraisen talo toimii seikkailua ja elämyksiä tarjoavana lasten toimintapaikkana, sekä miten järjestämäni Herra Hakkaraisen talon suuri seikkailu tukee lasten tiedol-lista, motorista sekä sosiaalista kehitystä.
Tutkimustulosta selvittääkseni järjestin toiminnallisen Herra Hakkaraisen talon suu-ren seikkailun, johon osallistuivat Muistolan päiväkodin kolmi-viisivuotiaat lapset. Herra Hakkaraisen talon suuressa seikkailussa lapset kiersivät viisi eri tehtäväpistet-tä, jotka olivat tavoitteellisia lasten motorista, sosiaalista ja tiedollista kehitystä tuke-via. Tehtäväpisteitä olivat Liikuntapiste, Yhdessä tekemisen -piste, Jännityspiste, Sa-tutuokiopiste ja Ongelmanratkaisupiste. Herra Hakkaraisen suuren seikkailun aikana tein myös omia havaintoja opinnäytetyöni tavoitteiden toteutumisten arvioinnissa.
Herra Hakkaraisen talon suuren seikkailun jälkeen annoin Muistolan päiväkodin henkilökunnalle sekä Herra Hakkaraisen talon henkilökunnalle palautelomakkeen, joista opinnäytetyöni tavoitteiden toteutuminen selviää. Opinnäytetyössäni käytin teoriana seikkailukasvatusta ja elämyspedagogiikkaa, sekä lasten kasvua ja kehitystä, keskittyen erityisesti kolmi-viisivuotiaiden lasten motoriseen, sosiaaliseen ja tiedolli-seen kehitykseen.
Tutkimuksessani kävi ilmi, että Herra Hakkaraisen talo jo sellaisenaan toimii elä-myksiä ja seikkailua tarjoavana lasten toimintapaikkana, koska paikka on lapsille uu-si ja erilainen elämys, jota he eivät muualla pääse kokemaan. Lisäksi palautteiden ja omien havaintojeni perusteella järjestämäni Herra Hakkaraisen talon suuren seikkai-lun tehtäväpisteet tukivat lasten motorista, sosiaalista ja tiedollista kehitystä.
Herra Hakkaraisen talolta kehitysehdotukseksi sain ajankohdan uudelleen määritte-lemisen. Heille järjestämästäni Herra Hakkaraisen talon suuresta seikkailusta olisi ollut enemmän hyötyä esimerkiksi syksyllä tai talvella. Huomasin myös, että lasten ikäjakauma oli liian iso, joten jatkossa järjestäisin Herra Hakkaraisen talon suuren seikkailun joko kolmi-nelivuotiaille tai neli-viisivuotiaille.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste