Kuinka toimia lapsen ensiaputilanteessa? : Ensiapukoulutus alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmille
Virta, Henna; Wickström, Susanna (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Virta, Henna
Wickström, Susanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116754
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli järjestää ensiapukoulutus alle 3-vuotiaan lapsen vanhemmille ja koota ensiapuohjeista tiivistetty opaslehtinen. Työ toteutettiin yhteistyössä Tampereen Napapiiri ry®:n kanssa. Järjestö toimii tamperelaisten vanhempien ja lasten yhteisenä kokoontumispaikkana. Tehtävänä oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät alle 3-vuotiaalle lapselle tapahtuvat kotitapaturmat, millaista on alle 3-vuotiaalle lapselle tapahtuvien kotitapaturmien maallikkoensiapu ja minkälaista on hyvä vanhempien ohjaus osana ensiapukoulutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työn teoriaosassa määritellään työn keskeiset käsitteet, joiden pohjalta koulutuksen sisältö ja opaslehtinen suunniteltiin ja toteutettiin. Teoriaosuudessa keskitytään ensiapuaiheiden taustoihin ja niiden tärkeyden perusteluun. Koulutuksessa läpikäyty konkreettinen ensiapu koottiin vanhemmille jaettuun opaslehtiseen. Raporttiosassa käsitellään opinnäytetyöprosessin vaiheita, ohjauksen ja oppimisen teoriaa sekä kuvataan koulutusta tapahtumana. Ensiapukoulutus järjestettiin 2 tuntia kestävänä tilaisuutena Tampereen Napapiiri ry®:n tiloissa huhtikuussa 2011. Tilaisuudessa käsiteltiin vanhempien valitsemat ensiapuaiheet: tajuttomuus ja elvytys, vierasesine hengitysteissä, myrkytykset, anafylaktinen reaktio, hammasvauriot ja aivotärähdys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vanhemmille valmiuksia toimia kotona lasta koskevassa ensiaputilanteessa. Lisäksi tavoitteena oli oman ammatillisen osaamisen ja ohjaustaitojen kehittäminen. Vanhempien antaman palautteen mukaan koulutus oli hyödyllinen ja lisäsi vanhempien valmiuksia toimia ensiaputilanteissa. Myös meidän toimintaamme ohjaajina pidettiin hyvänä. Kehittämisehdotuksena on järjestää vanhemmille vastaavanlainen koulutus useampana kertana mahdollistaen ensiavun laajemman käsittelyn. Toisena kehittämisehdotuksena on selvittää, kuinka vanhempien kokemukset otetaan huomioon sairaalassa, kun vanhempi on antanut ensiapua lapsen henkeä uhkaavassa tilanteessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Työn teoriaosassa määritellään työn keskeiset käsitteet, joiden pohjalta koulutuksen sisältö ja opaslehtinen suunniteltiin ja toteutettiin. Teoriaosuudessa keskitytään ensiapuaiheiden taustoihin ja niiden tärkeyden perusteluun. Koulutuksessa läpikäyty konkreettinen ensiapu koottiin vanhemmille jaettuun opaslehtiseen. Raporttiosassa käsitellään opinnäytetyöprosessin vaiheita, ohjauksen ja oppimisen teoriaa sekä kuvataan koulutusta tapahtumana. Ensiapukoulutus järjestettiin 2 tuntia kestävänä tilaisuutena Tampereen Napapiiri ry®:n tiloissa huhtikuussa 2011. Tilaisuudessa käsiteltiin vanhempien valitsemat ensiapuaiheet: tajuttomuus ja elvytys, vierasesine hengitysteissä, myrkytykset, anafylaktinen reaktio, hammasvauriot ja aivotärähdys.
Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa vanhemmille valmiuksia toimia kotona lasta koskevassa ensiaputilanteessa. Lisäksi tavoitteena oli oman ammatillisen osaamisen ja ohjaustaitojen kehittäminen. Vanhempien antaman palautteen mukaan koulutus oli hyödyllinen ja lisäsi vanhempien valmiuksia toimia ensiaputilanteissa. Myös meidän toimintaamme ohjaajina pidettiin hyvänä. Kehittämisehdotuksena on järjestää vanhemmille vastaavanlainen koulutus useampana kertana mahdollistaen ensiavun laajemman käsittelyn. Toisena kehittämisehdotuksena on selvittää, kuinka vanhempien kokemukset otetaan huomioon sairaalassa, kun vanhempi on antanut ensiapua lapsen henkeä uhkaavassa tilanteessa.