ASIAKKAAN ÄÄNI PÄIHDEPALVELUIDEN KEHITTÄMISESSÄ
Mäkelä, Raija; Kinnunen, Kirsi (2011)
Mäkelä, Raija
Kinnunen, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116788
Tiivistelmä
Saarijärven kaupunki sekä Karstulan, Kannonkosken, Kivijärven ja Kyyjärven kunnat muodostavat Perusturvaliikelaitos Saarikan. Liikelaitoksen perustamisvuonna 2009 käynnistettiin Selvillä Saarikassa-hanke yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa. Projektin tavoitteena oli kehittää
alueelle toimiva päihdepalvelumalli. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää päihdepalveluja käyttävien asiakkaiden kokemuksia palveluista sekä löytää heidän ehdotuksiaan palvelujen kehittämiseksi sekä saada asiakkaan ääni kuuluviin niin, että päihdepalvelut kehittyisivät entistä asiakaslähtöisemmiksi palveluiksi.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Haastattelimme Saarijärvellä asuvia päihdekuntoutujia ja menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Asiakkaiden haastattelut teimme 2011 alkuvuodesta. Analysoimme tutkimustyömme aineiston induktiivisen eli aineistolähtöisen sisällönanalyysimenetelmän
avulla.
Haastateltavien kokemukset päihdepalveluista liittyivät keskeisesti saatuun kohteluun ja vuorovaikutukseen,
vertaisryhmästä saatuun tukeen tai siihen liittyvään negatiivissävyiseen kokemukseen,säännöllisen tukitoiminnan merkitykseen elämässä sekä palvelujärjestelmän toimintatapaan. Lisäksi päihdepalveluista saadut kokemukset vaikuttivat vahvasti elämänhallinnan kokemiseen. Saamamme
kehittämisehdotukset liittyivät muun muassa päihdeasiakkaan yksilölliseen, kiireettömään ja aitoon kohtaamiseen sekä hoidon ja kuntoutuksen suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumiseen. Kehittämisehdotuksena tuli esille myös asiakkaan palvelu- ja kuntoutustarpeiden entistä parempi huomiointi, jotta palvelut toteutuisivat mahdollisimman asiakaslähtöisesti ja oikea-aikaisesti.
Asiakkaalla on hyvä olla myös tuki- tai yhdyshenkilö esimerkiksi kuntoutuksen ohjaaja, joka toimisi
palvelujärjestelmässä asiakkaan etuja ajaen koko kuntoutusprosessin ajan.
Jatkotutkimuksen aiheina ehdotamme tutkimuksen uusimista myöhemmin ja palautteen keräämistä päihdepalveluista asiakkailta ja heidän omaisiltaan.
alueelle toimiva päihdepalvelumalli. Opinnäytetyömme tarkoituksena on selvittää päihdepalveluja käyttävien asiakkaiden kokemuksia palveluista sekä löytää heidän ehdotuksiaan palvelujen kehittämiseksi sekä saada asiakkaan ääni kuuluviin niin, että päihdepalvelut kehittyisivät entistä asiakaslähtöisemmiksi palveluiksi.
Opinnäytetyömme on laadullinen tutkimus. Haastattelimme Saarijärvellä asuvia päihdekuntoutujia ja menetelmänä käytimme teemahaastattelua. Asiakkaiden haastattelut teimme 2011 alkuvuodesta. Analysoimme tutkimustyömme aineiston induktiivisen eli aineistolähtöisen sisällönanalyysimenetelmän
avulla.
Haastateltavien kokemukset päihdepalveluista liittyivät keskeisesti saatuun kohteluun ja vuorovaikutukseen,
vertaisryhmästä saatuun tukeen tai siihen liittyvään negatiivissävyiseen kokemukseen,säännöllisen tukitoiminnan merkitykseen elämässä sekä palvelujärjestelmän toimintatapaan. Lisäksi päihdepalveluista saadut kokemukset vaikuttivat vahvasti elämänhallinnan kokemiseen. Saamamme
kehittämisehdotukset liittyivät muun muassa päihdeasiakkaan yksilölliseen, kiireettömään ja aitoon kohtaamiseen sekä hoidon ja kuntoutuksen suunnitelmallisuuden ja tavoitteellisuuden toteutumiseen. Kehittämisehdotuksena tuli esille myös asiakkaan palvelu- ja kuntoutustarpeiden entistä parempi huomiointi, jotta palvelut toteutuisivat mahdollisimman asiakaslähtöisesti ja oikea-aikaisesti.
Asiakkaalla on hyvä olla myös tuki- tai yhdyshenkilö esimerkiksi kuntoutuksen ohjaaja, joka toimisi
palvelujärjestelmässä asiakkaan etuja ajaen koko kuntoutusprosessin ajan.
Jatkotutkimuksen aiheina ehdotamme tutkimuksen uusimista myöhemmin ja palautteen keräämistä päihdepalveluista asiakkailta ja heidän omaisiltaan.