Ensimmäisenä keväänä laihduin 7 kg : Toisen asteen ammatillisten oppilaitosten matkailualan perustutkinnon opettajien kokemuksia opetusmateriaalista
Nieminen, Maarit (2011)
Nieminen, Maarit
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216888
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tutki valtakunnallisella verkkokyselyllä matkailualan perustutkinnon opettajien (n = 77) kokemuksia alan opetusmateriaalista: Miten opettajat tutkinnonperusteiden ja opetussuunnitelman puitteissa kokevat materiaalin? Mitä haasteita he nostavat esiin? Olisiko heillä ratkaisuja esiin nouseviin ongelmiin? Työn tavoitteena oli siis kartoittaa opettajien käsityksiä opetusmateriaalista ja löytää mahdollisia kehittämiskohteita.
Opinnäytetyössä käytettiin pääasiassa tilastollisia menetelmiä. Lisäksi kartoitettiin opetusmateriaalia määrittelevä lainsäädäntö ja vertailtiin oppilaitosten opetussuunnitelmia toisiinsa opetuksen puitteiden hahmottamiseksi.
Opetusmateriaalissa on suuria puutteita. Opettajat pitävät oppikirjoja keskimäärin vain tyydyttävinä: ne eivät kata opetussuunnitelmia tai ovat osittain vanhentuneita. Monet toivovat pedagogisesti uudenaikaisempaa opetusmateriaalia. Opettajat tekevät paljon opetusmateriaalia itse, mikä vie heidän aikaansa. Varsinkin nuoret opettajat kokevat materiaalin valmistelun työläänä ja jopa fyysisesti raskaana.
Valtaosa opettajista on tyytyväisiä oppilaitoksensa tapaan ohjata opetusmateriaalin käyttöä. Kuitenkin noin neljäsosa toivoisi enemmän apua materiaalin suunnittelussa. Monien opettajien kokemusten mukaan opettajien yhteistyössä olisi kehittämistä. Osa opettajista haaveilee valtakunnallisesta materiaalipankista, joka helpottaisi opettajien työtä. Kyselytutkimuksen tuloksia voisi hyödyntää alan ammatillisen opetuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyössä käytettiin pääasiassa tilastollisia menetelmiä. Lisäksi kartoitettiin opetusmateriaalia määrittelevä lainsäädäntö ja vertailtiin oppilaitosten opetussuunnitelmia toisiinsa opetuksen puitteiden hahmottamiseksi.
Opetusmateriaalissa on suuria puutteita. Opettajat pitävät oppikirjoja keskimäärin vain tyydyttävinä: ne eivät kata opetussuunnitelmia tai ovat osittain vanhentuneita. Monet toivovat pedagogisesti uudenaikaisempaa opetusmateriaalia. Opettajat tekevät paljon opetusmateriaalia itse, mikä vie heidän aikaansa. Varsinkin nuoret opettajat kokevat materiaalin valmistelun työläänä ja jopa fyysisesti raskaana.
Valtaosa opettajista on tyytyväisiä oppilaitoksensa tapaan ohjata opetusmateriaalin käyttöä. Kuitenkin noin neljäsosa toivoisi enemmän apua materiaalin suunnittelussa. Monien opettajien kokemusten mukaan opettajien yhteistyössä olisi kehittämistä. Osa opettajista haaveilee valtakunnallisesta materiaalipankista, joka helpottaisi opettajien työtä. Kyselytutkimuksen tuloksia voisi hyödyntää alan ammatillisen opetuksen kehittämisessä.