Visuaalinen identiteetti osana yrityksen strategiaa : Esimerkkitapauksena Roisto Oy
Mäenpää, Ville (2011)
Mäenpää, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116795
Tiivistelmä
Visuaalinen identiteetti ei usein saavuta ansaitsemaansa huomiota yrityselämässä. Se on kuitenkin ensimmäinen asia, joka yrityksestä nähdään ja tästä johtuen tärkein tekijä ensivaikutelman luomisessa. Herättääkö yritys luottamusta ja saako se madallettua asiakkaan kynnyksen aloittaa asiakassuhde? Saavutetaanko ilmeellä halutut mielikuvat vastaanottajien mielissä? Opinnäytetyön tavoitteena on saada lukijat näkemään yrityksen visuaalinen identiteetti myös strategisena tekijänä.
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen identiteetin rakentumista yrityksen persoonallisuuden eli identiteetin pohjalta. Nämä molemmat tekijät ovat ratkaisevassa asemassa brändin kahden osan, ulkoisesti näkyvien osien ja sielun, määrittelyssä. Yhtenäisellä ydinviestin ja graafisten linjojen määrittelyllä luodaan johdonmukainen kokonaisuus, jota käytetään yrityksen kaikessa viestinnässä. Näiden toiston avulla luodaan vahvempi muistijälki, joka pitkällä tähtäimellä lisää tunnettuutta.
Brändin huolellinen rakentaminen on haluttujen mielikuvien luomista. Mielikuvat tulee kuitenkin pohjautua todellisuuteen, eivät vain valittuihin ominaisuuksiin. Asiakkaat näkevät aina lopulta pinnan alle ja huomaavat, jos yritys ei edusta sitä mitä lupaa. Menestyvät brändit pystyvät herättämään asiakkaissaan tunteita ja sitä kautta luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Käsittelen myös sitä, mistä osista yrityksen visuaalinen identiteetti koostuu ja millaisia viestejä niiden avulla voidaan välittää.
Esimerkkitapauksena opinnäytetyön läpi kulkee vuonna 2011 perustettu, crowdsourcingia, eli yhteisöllistä sisällöntuottamista kulttuurin parissa hyödyntävä markkinointiviestintätoimisto Roisto Oy. Suunnittelin ja toteutin heille heidän persoonaansa sopivan yritysilmeen ja graafisen ohjeiston työkaluksi brändin johtamiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään visuaalisen identiteetin rakentumista yrityksen persoonallisuuden eli identiteetin pohjalta. Nämä molemmat tekijät ovat ratkaisevassa asemassa brändin kahden osan, ulkoisesti näkyvien osien ja sielun, määrittelyssä. Yhtenäisellä ydinviestin ja graafisten linjojen määrittelyllä luodaan johdonmukainen kokonaisuus, jota käytetään yrityksen kaikessa viestinnässä. Näiden toiston avulla luodaan vahvempi muistijälki, joka pitkällä tähtäimellä lisää tunnettuutta.
Brändin huolellinen rakentaminen on haluttujen mielikuvien luomista. Mielikuvat tulee kuitenkin pohjautua todellisuuteen, eivät vain valittuihin ominaisuuksiin. Asiakkaat näkevät aina lopulta pinnan alle ja huomaavat, jos yritys ei edusta sitä mitä lupaa. Menestyvät brändit pystyvät herättämään asiakkaissaan tunteita ja sitä kautta luomaan pitkäaikaisia asiakassuhteita.
Käsittelen myös sitä, mistä osista yrityksen visuaalinen identiteetti koostuu ja millaisia viestejä niiden avulla voidaan välittää.
Esimerkkitapauksena opinnäytetyön läpi kulkee vuonna 2011 perustettu, crowdsourcingia, eli yhteisöllistä sisällöntuottamista kulttuurin parissa hyödyntävä markkinointiviestintätoimisto Roisto Oy. Suunnittelin ja toteutin heille heidän persoonaansa sopivan yritysilmeen ja graafisen ohjeiston työkaluksi brändin johtamiseen.