Muutoksen johtaminen : Miten motivoida työntekijät muutokseen?
Mäkinen, Hannele (2011)
Mäkinen, Hannele
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916109
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsitellään muutoksen johtamista ja haetaan ratkaisuja muutoksen läpiviemiseen organisaation johdolta operatiiviselle tasolle. Kehittymistä eli muutosta työpaikoilla tapahtuu nykyään oikeastaan koko ajan. Koska muutokset ovat jo arkipäivää, korostuu muutoksen läpiviennissä erityisesti johtamisen ja esimiestyön merkitys.
Työnantajallani Sodexolla toteutettiin vuosi sitten uusi toimintamalli. Tutkin kuinka hyvin se on saatu kentällä toimiviksi, pysyviksi toimintatavoiksi, mitä siinä on paranneltavaa ja mikä toimii jo nyt hyvin. Kuinka hyvin uudet toimintatavat otettiin henkilökunnan puolelta vastaan? Onko tapahtunut liukumista vanhoihin tapoihin? Tutkimuksen tein kyselylomakkeella Suomen Sodexon kaikille kentän esimiehille. Toivon, että työstäni on jatkossa apua esimiehille, kun viedään kaiken kokoisia muutoksia tehokkaasti ja perusteellisesti operatiiviselle henkilökunnalle.
Sodexo on Ranskalaista alkuperää oleva perheyritys. Suomeen Sodexo on tullut 1990 luvulla. Sodexo osti silloisen Polarkesti yrityksestä osuuden ja kasvatti sitä nopeasti. Lopuksi omistus siirtyi kokonaan Sodexolle. Nykyään Sodexo on monikansallinen yritys, joka tuottaa monipuolisia palveluja esim. ruokailupalvelut, toimitilapalvelut ja kiinteistöhuoltopalvelut.
Opinnäytetyöni koskee ainoastaan ruokailupalvelujen segmenttiä.
Työnantajallani Sodexolla toteutettiin vuosi sitten uusi toimintamalli. Tutkin kuinka hyvin se on saatu kentällä toimiviksi, pysyviksi toimintatavoiksi, mitä siinä on paranneltavaa ja mikä toimii jo nyt hyvin. Kuinka hyvin uudet toimintatavat otettiin henkilökunnan puolelta vastaan? Onko tapahtunut liukumista vanhoihin tapoihin? Tutkimuksen tein kyselylomakkeella Suomen Sodexon kaikille kentän esimiehille. Toivon, että työstäni on jatkossa apua esimiehille, kun viedään kaiken kokoisia muutoksia tehokkaasti ja perusteellisesti operatiiviselle henkilökunnalle.
Sodexo on Ranskalaista alkuperää oleva perheyritys. Suomeen Sodexo on tullut 1990 luvulla. Sodexo osti silloisen Polarkesti yrityksestä osuuden ja kasvatti sitä nopeasti. Lopuksi omistus siirtyi kokonaan Sodexolle. Nykyään Sodexo on monikansallinen yritys, joka tuottaa monipuolisia palveluja esim. ruokailupalvelut, toimitilapalvelut ja kiinteistöhuoltopalvelut.
Opinnäytetyöni koskee ainoastaan ruokailupalvelujen segmenttiä.