Osuuskauppa Keskimaa nuorten kokemana
Katalkin, Outi (2011)
Katalkin, Outi
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120116740
Tiivistelmä
Keski-Suomessa ja etenkin Jyväskylässä asuu paljon nuoria. Näin ollen he ovat erittäin tärkeä segmentti vähittäiskaupalle ja palveluiden tuottajille. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia nuorilla on Osuuskauppa Keskimaasta, sekä miten he vertaavat Keskimaata sen suurimpaan kilpailijaan Keskoon. Tarkoituksena oli myös tutkia nuorten näkemyksiä markkinointiviestinnästä ja tarkemmin sanottuna mainonnasta. Osuuskauppa Keskimaa on yksi S-ryhmän alueosuuskaupoista ja toimi tämän opinnäytetyön toimeksiantajana.
Opinnäytetyössä käsitellään ensimmäisenä nuorten asumista, opiskelemista, työntekoa, taloudellista tilannetta, rahanlähteitä ja kulutusta. Alueelliset näkökulmat on pyritty ottamaan huomioon. Toisena tarkastellaan kuluttajatyyppejä ja elämäntyylisegmenttejä. Kolmantena käsitellään markkinointiviestintää.
Tutkimustyyppinä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska sillä voidaan tutkia kaikkia yksilön kokemuksia, ajatuksia, uskomuksia ja tunteita. Haastateltaviksi valittiin Jyväskylässä asuvia 21–26-vuotiaita nuoria. Haastatteluja tehtiin 12.
Tutkimuksessa selvisi, että Keskimaa koetaan monipuoliseksi. Sillä on paljon toimipaikkoja ja se tarjoaa paljon erilaisia palveluita. Luotaan työntäviksi piirteiksi koettiin ravintoloiden ja/tai liikennemyymälöiden ketjumaisuus ja liian hallitseva asema. Keskon tarjoukset koettiin paremmiksi kuin Keskimaan. Nuorten mielestä Keskimaa mainostaa lähinnä televisiossa, lehdissä, ilmaisjakelulehdissä ja painetuissa mainoksissa. Nuoret tavoittaisi näiden lisäksi myös internetistä, jossa heidän mielestään ei Keskimaan mainontaa kovinkaan paljoa ole.
Opinnäytetyössä käsitellään ensimmäisenä nuorten asumista, opiskelemista, työntekoa, taloudellista tilannetta, rahanlähteitä ja kulutusta. Alueelliset näkökulmat on pyritty ottamaan huomioon. Toisena tarkastellaan kuluttajatyyppejä ja elämäntyylisegmenttejä. Kolmantena käsitellään markkinointiviestintää.
Tutkimustyyppinä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, koska sillä voidaan tutkia kaikkia yksilön kokemuksia, ajatuksia, uskomuksia ja tunteita. Haastateltaviksi valittiin Jyväskylässä asuvia 21–26-vuotiaita nuoria. Haastatteluja tehtiin 12.
Tutkimuksessa selvisi, että Keskimaa koetaan monipuoliseksi. Sillä on paljon toimipaikkoja ja se tarjoaa paljon erilaisia palveluita. Luotaan työntäviksi piirteiksi koettiin ravintoloiden ja/tai liikennemyymälöiden ketjumaisuus ja liian hallitseva asema. Keskon tarjoukset koettiin paremmiksi kuin Keskimaan. Nuorten mielestä Keskimaa mainostaa lähinnä televisiossa, lehdissä, ilmaisjakelulehdissä ja painetuissa mainoksissa. Nuoret tavoittaisi näiden lisäksi myös internetistä, jossa heidän mielestään ei Keskimaan mainontaa kovinkaan paljoa ole.