Yritys X:n työhyvinvointi ja sen kehittäminen
Sanisalo, Jarkko (2011)
Sanisalo, Jarkko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112916205
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kartoittaa IT-alalla toimivan yrityksen henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa ja antaa siihen liittyviä toimenpide- ja kehittämisehdotuksia. Henkilöstötutkimuksen avulla selvitettiin yritys X:n työhyvinvoinnin tilaa ja henkilöstön ajatuksia sen kehittämisestä. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten voidaan kehittää yritys X:n työhyvinvointia. Tutkimusongelman alakysymyksinä selvitettiin miten yritys X:n henkilöstö koki työhyvinvoinnin ja mitä kehittämiskohteita työhyvinvoinnissa löytyi.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty työhyvinvointia, siihen vaikuttavia tekijöitä ja lainsäädäntöä sekä työhyvinvoinnin vaikutuksia. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin työhyvinvoinnin strategista kehittämistä ja kehittämistyön vaiheita.
Työhyvinvointitutkimuksen koko joukkona oli yrityksen X kaikki 37 työntekijää. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää monivalintakysymyksissä ja kvalitatiivista muutaman avoimen kysymyksen osalta. Tutkimukseen vastasi 31 työntekijää, joten vastausprosentti oli 83,78 %.
Kyselyn perusteella selvisi yrityksen X työhyvinvoinnin tilasta, että se on kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta erinäisiä kehittämiskohteita löytyy. Kehittämisen alueita löytyy mm. viestinnästä ja vuorovaikutuksesta sekä työyhteisön pelisääntöjen kirkastamisesta.
Henkilöstötutkimuksen tuloksiin perustuen esitetään toimenpidesuosituksia kohdeorganisaation työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Toimenpidesuositukset ja kehittämisehdotukset perustuvat teoreettisen viitekehyksessä esiintyvien asioiden, opinnäytetyön tekijän omiin mielipiteisiin ja vastauksissa nousseiden ideoiden pohjalle.
Keskeisiä toimenpide-ehdotuksia on dokumentoitujen henkilöstöpoliittisten linjausten selkiyttäminen, jotka osaltaan mahdollistavat avoimempia ja vuorovaikutteisempia viestinnän mahdollistamiseen kohdeorganisaation toimintamalleihin. Sekä työhyvinvoinnin mittaroinnin laajentamista muihinkin mittareihin kuin henkilöstökyselyyn sekä henkilöstökyselyn yksityiskohtaista keskustelevaa läpikäyntiä henkilöstön ja yrityksen johdon kanssa sekä kehittämiskohteiden valintaa ja toteuttamista työyhteisössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty työhyvinvointia, siihen vaikuttavia tekijöitä ja lainsäädäntöä sekä työhyvinvoinnin vaikutuksia. Lisäksi opinnäytetyössä tarkasteltiin työhyvinvoinnin strategista kehittämistä ja kehittämistyön vaiheita.
Työhyvinvointitutkimuksen koko joukkona oli yrityksen X kaikki 37 työntekijää. Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää monivalintakysymyksissä ja kvalitatiivista muutaman avoimen kysymyksen osalta. Tutkimukseen vastasi 31 työntekijää, joten vastausprosentti oli 83,78 %.
Kyselyn perusteella selvisi yrityksen X työhyvinvoinnin tilasta, että se on kohtuullisen hyvällä tasolla, mutta erinäisiä kehittämiskohteita löytyy. Kehittämisen alueita löytyy mm. viestinnästä ja vuorovaikutuksesta sekä työyhteisön pelisääntöjen kirkastamisesta.
Henkilöstötutkimuksen tuloksiin perustuen esitetään toimenpidesuosituksia kohdeorganisaation työhyvinvoinnin kehittämiseksi. Toimenpidesuositukset ja kehittämisehdotukset perustuvat teoreettisen viitekehyksessä esiintyvien asioiden, opinnäytetyön tekijän omiin mielipiteisiin ja vastauksissa nousseiden ideoiden pohjalle.
Keskeisiä toimenpide-ehdotuksia on dokumentoitujen henkilöstöpoliittisten linjausten selkiyttäminen, jotka osaltaan mahdollistavat avoimempia ja vuorovaikutteisempia viestinnän mahdollistamiseen kohdeorganisaation toimintamalleihin. Sekä työhyvinvoinnin mittaroinnin laajentamista muihinkin mittareihin kuin henkilöstökyselyyn sekä henkilöstökyselyn yksityiskohtaista keskustelevaa läpikäyntiä henkilöstön ja yrityksen johdon kanssa sekä kehittämiskohteiden valintaa ja toteuttamista työyhteisössä.