Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tampereen seutukuntien runkolinjaston laadullisten tekijöiden kehittäminen asiakaskeskeisesti

Rautio, Lotta (2021)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (6.354Mt)
Lataukset: 


Rautio, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102051977
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää ne joukkoliikenteen laatutekijät, joita asiakkaat arvostavat eniten joukkoliikennepalvelussa ja luoda niiden pohjalta kehittämistoimenpiteitä Tampereen seudulliseen runkobussilinjaston suunnitteluun. Opinnäytetyö tehtiin Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikön ja Sweco Infra&Rail Oy:n toimeksiannosta. Tutkimus toteutetaan kirjallisuus-, nykytila- ja kyselytutkimuksen triangulaationa.

Kirjallisuustutkimuksessa esitellään bussirunkolinjaston sekä raitiotieliikenteen laatutekijät, joita vertaillaan keskenään. Työssä halutaan selvittää, voiko runkobussilinjastoa kehittää muutenkin kuin raitiotieliikennettä imitoimalla. Raitiotieliikenteessä on paljon hyviä ominaisuuksia, joita voidaan helposti toteuttaa myös bussiliikenteessä, kuten avorahastus, laadukas reaaliaikainen informaatio sekä selkeät linjakartat. Runkobussiliikenteestä tunnistettiin esimerkiksi joustavuuteen liittyviä ominaisuuksia, joita raitiotieliikenteessä ei ole. Luotettavuus on merkittävin joukkoliikenteen laatutekijä.

Kyselytutkimuksella halutaan selvittää, mitä laatutekijöitä valitun vertailurunkolinjaparin 1 ja 70 asiakkaat arvostavat. Tulosten mukaan seudullisten runkolinjojen 1 ja 70 matkustajien asiakasprofiilit eivät merkittävästi eroa toisistaan, vaikka linjat palvelevat erityyppisiä alueita. Asiakkaat arvostivat laatutekijöistä eniten selkeitä matkaketjuja ja avorahastusta, joiden mukaan muodostettiin kehittämistoimenpiteet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste