Kaupunkimarkkinointi videon keinoin
Mikkola, Hannu (2011)
Mikkola, Hannu
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120517188
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on Porvoon Matkailutoimisto, jolle toteutettiin videosarja eri toimialojen ammattilaisista. Tarkoituksena oli mainostaa Porvoota tuomalla esiin Porvoon kulinaari- ja kulttuuritarjontaa. Sekä näillä aloilla toimivien ihmisten ammattitaitoa ja intohimoa työtään kohtaan. Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään videoprojektin toteuttamiseen suunnittelu vaiheesta valmiiksi tuotteeksi ja eri vaiheissa esiintyvien ongelmakohtien havainnointia ja ratkomista. Samalla sivutaan markkinointia sen liittyessä projektiin toteutettaessa mainontaan tarkoitettua materiaalia.
Projektin alussa suunniteltiin videon pääteema ja se, miten se tulisi toteuttaa luovasti ja teknisesti. Luovassa suunnittelussa päädyttiin tulokseen, jossa videot toteutettaisiin dokumenttityylisesti sisältäen tarvittavan määrän informaatiota. Videoiden tulisi koostua kahdesta vaiheesta, jotka ovat haastattelu ja käytännön osuus, ja jälkeenpäin näitä kahta yhdistetään leikkauksessa. Teknisesti video toteutettiin kuvaamalla kahdella tai yhdellä kameralla tilanteen mukaan, joiden materiaali koostettaisiin myöhemmin Final Cut Pro Studio -nimisellä ohjelmapaketilla. Jälkikäsittelyssä käytettiin leikkaus-, kompressointi-, värimäärittely- ja pakkausvaiheita.
Organisointi onnistui hyvin ja kaikki kuvaukset saatiin hoidettua kahden viikon aikana, jolloin oli mahdollista käyttää täyttä kalustoa. Itse kuvausmateriaali oli suunnitellun mukaista, vaikkakin hyvin vaihtelevat kuvausolosuhteet vaikuttivat osittain kuvanlaatuun. Videon kuvauksessa tapahtuneet virheet pystyi kuitenkin pelastamaan jälkikäsittelyssä.
Projekti oli oppimiskannalta hyvä ja siinä oli monia aihealueita, jotka olivat mielenkiintoisia ja mukavia toteuttaa. Tätä projektia tehtäessä kasvoi ymmärrys freelancekuvaajan ammatista ja sen haasteista ja vapauksista. Kaiken kaikkiaan projektissa oli paljon parantamisen varaa kaikkien pienien ongelmien kuten, käytettyjen ohjelmien haasteiden ratkomisessa. Lopputulos oli kuitenkin hyvä ottaen huomioon kokemuksen määrän ja projektin haastavuuden.
Projektin alussa suunniteltiin videon pääteema ja se, miten se tulisi toteuttaa luovasti ja teknisesti. Luovassa suunnittelussa päädyttiin tulokseen, jossa videot toteutettaisiin dokumenttityylisesti sisältäen tarvittavan määrän informaatiota. Videoiden tulisi koostua kahdesta vaiheesta, jotka ovat haastattelu ja käytännön osuus, ja jälkeenpäin näitä kahta yhdistetään leikkauksessa. Teknisesti video toteutettiin kuvaamalla kahdella tai yhdellä kameralla tilanteen mukaan, joiden materiaali koostettaisiin myöhemmin Final Cut Pro Studio -nimisellä ohjelmapaketilla. Jälkikäsittelyssä käytettiin leikkaus-, kompressointi-, värimäärittely- ja pakkausvaiheita.
Organisointi onnistui hyvin ja kaikki kuvaukset saatiin hoidettua kahden viikon aikana, jolloin oli mahdollista käyttää täyttä kalustoa. Itse kuvausmateriaali oli suunnitellun mukaista, vaikkakin hyvin vaihtelevat kuvausolosuhteet vaikuttivat osittain kuvanlaatuun. Videon kuvauksessa tapahtuneet virheet pystyi kuitenkin pelastamaan jälkikäsittelyssä.
Projekti oli oppimiskannalta hyvä ja siinä oli monia aihealueita, jotka olivat mielenkiintoisia ja mukavia toteuttaa. Tätä projektia tehtäessä kasvoi ymmärrys freelancekuvaajan ammatista ja sen haasteista ja vapauksista. Kaiken kaikkiaan projektissa oli paljon parantamisen varaa kaikkien pienien ongelmien kuten, käytettyjen ohjelmien haasteiden ratkomisessa. Lopputulos oli kuitenkin hyvä ottaen huomioon kokemuksen määrän ja projektin haastavuuden.